Az Országos Vízügyi Főigazgatóság MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a Duna változatlanul erősen zajlik, csak a bősi tározótér felett van összefüggő álló jég, mintegy 17 kilométer hosszban. A budapesti szakaszon partközelben található még nyílt víz, de a folyó 80 százalékán közel teljes a jégborítás, ami folyamatosan vonul le.
A Tisza teljes hazai szakaszán kisebb megszakításokkal áll a jég, vastagsága általában 10-25 centiméter közötti, de helyenként eléri a 35 centimétert is.
A közlemény kitér rá, hogy a Duna és a Tisza mellékfolyóin az elmúlt naphoz képest az állójeges szakaszok jégvastagsága kismértékben tovább nőtt (15-30 centiméter). A jégzajlás miatt korábban kialakult jégtorlódásokat is folyamatosan figyelemmel kísérik, de ezek beavatkozást egyelőre nem igényelnek.
A két folyón összesen 13 jégtörőhajó biztosítja a jeges árvíz elleni védelmet, a kiszolgáló hajókkal együtt. A 13 hajóba beletartozik az a négy is, amelyek szombaton illetve vasárnap kezdték meg a munkájukat a déli határ alatti szerb-horvát közös Duna szakaszon.
Az OVF már korábban közölte, hogy a hajók a jégtörést a Magyarországon elrendelt III. fokú készültség keretében, magyar irányítás alatt végzik.
A közlemény arra is kitért, hogy a déli országrész és Vukovár közötti mintegy 100 kilométeres szakaszon több olyan jégdugó kialakulására alkalmas hely van, amelyek elzáródása esetén kialakuló árvíz elsődlegesen magyar, de szerb (bal parti) és horvát (jobb parti) területeket is fenyeget. Magyarország érdekelt abban, hogy ezen a kritikus szakaszon szükség esetén jeget törjön, különösen azért, mert két déli szomszédja nem rendelkezik ilyen technikával - hangsúlyozza közleményében a főigazgatóság.
Kihajózott Magyarországról vasárnap Mohácsnál a Jégtörő VII. és a Széchenyi jégtörő is, követve a Jégtörő VI.-ot és és a Jégtörő XI.-et, amelyek szombaton indultak útnak - ismertette az Országos Vízügyi Főigazgatóság. Az Eszéken 2011. december 21-22. között megtartott háromoldalú jégvédekezési tárgyaláson a magyar fél vállalta, hogy amennyiben az indokolt, jégtörő hajókat küld a Magyarország déli határa alatti szerb-horvát közös Duna szakaszra. A költségeket a három fél közösen viseli, az előre megállapodott elvek és egységárak szerint. Hozzáteszik, hogy a négy jégtörő levezénylése után a védekező szervezeteknek a magyarországi Duna szakasz jég elleni védelméről is gondoskodniuk kellett, ezért az Országos Műszaki Irányító Törzs a Jégtörő V. hajót Paks térségébe irányította, hogy a már ott állomásozó, magántulajdonban lévő Jégtörő II. hajóval párban készüljenek a jégtörési feladatokra.