Az önkormányzat közösségi hasznosítást, óvodaépítést és zeneiskola bővítést tervezett a Budakalász közepén fekvő egykori Lenfonó és Szövőgyár 30 éve folyamatosan pusztuló területén, mondta a lapnak Péterffy Gábor, a budakalászi polgármesteri hivatal kabinetfőnöke. A beruházás előtt pályázatot írtak ki az ingatlanrész talaj és talajvíz vizsgálatának elvégzésére. A vizsgálat azonban olyan eredményt hozott, ami miatt le kellett állítani a tervezett projektet.
A debreceni székhelyű Mertcontrol HL-Lab öt mintavételi ponton végzett vizsgálata szerint a tervezett közintézmények területének talajában és a talajvízben is jelentős koncentrációban találhatók magas környezeti és egészségügyi kockázattal bíró vegyületek.
Kapcsolódó
Határértéket meghaladó szennyezettséget mutattak
- a TPH csoportba tartozó vegyületek, melyek a gázolaj, a pakura, illetve a kenőolajok fő alkotórészei,
- a BTEX csoportba tartozó illékony, monoaromás vegyületek (a benzol, toluol, etil-benzol és a xilolok) is, amelyek már kis koncentrációban is toxikusak ,
- valamint a policiklikus aromás szénhidrogének, vagyis az úgynevezett PAH vegyületek, amik a tökéletlen égés, valamint a növényi, állati szervezetek bomlása során keletkező vegyületek, de a nyers kőolajban is megtalálhatók.
De hogy került egy textilgyárba kőolaj?
A vizsgálattal párhuzamosan előkerültek szemtanúk, régi textilüzemi munkások, akik visszaemlékeztek, hol milyen tevékenység zajlott a gyárban. Ezek szerint vasúti kocsikkal hozták a kőolajszármazék tüzelőanyagot az üzembe, és a legkritikusabb rész az volt, amikor ezt az anyagot csöveken kiszippantották-lefejtették.
Annyira nehéz és gusztustalan munka volt, hogy nagyon kevesen vállalkoztak rá. Van, aki emlékszik olyan estére, amikor a munkások elaludtak, éjszaka kifolyt a szmötyi, reggel pedig már térdig lehetett gázolni benne.
A könnyű kénes fűtőolajat, más néven pakurát kazánfűtésre, valamint a gyártási technológiához szükséges gőz- és melegvíztermelésre használták. A különféle vasúti tartálykocsikon más és más méretű leeresztő csatlakozások voltak, a telepen pedig csak egyfajta volt, így a lefejtéskor rengeteg mellé folyt. A kifolyt pakura miatt a környéken éveken át állandósult az olajsár. 1989-90-ig napi egy vasúti tartálykocsit fejtettek le így. A gyár fénykorában egyébként 1700 főt foglalkoztatott.
Az ivóvíz is veszélyben
A friss vizsgálat tehát megállapította, hogy a területen magas kockázattal bírna bármilyen középület elhelyezése. De nem az óvodaépítés elhalasztása a legnagyobb baj. A szennyezett terület a Szentendre Regionális Déli Vízbázis 50 éves elérési idejű hidrogeológiai "B" védőövezetének része. Ez a besorolás azt jelenti, hogy ha itt szennyeződik a talaj, akkor az 50 év alatt elérheti az ivóvíz kutakat is. Mivel a szennyezés valószínűleg évtizedekkel ezelőtt, a Lenfonó és Szövőipari Vállalat, (a névváltás után BUDA-FLAX Budakalászi Textil Rt.) fénykorában történhetett, a mérgező anyagok ez alapján már közel járhatnak az ivóvíz kutakhoz, ahonnan 14 dunakanyari település ivóvize származik - írja a Telex.hu.
Legolvasottabb
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Nyilvánossá vált Putyin titkos telefonbeszélgetése: hatalmas ajánlatot tett az amerikaiaknak
Újabb 44,9 milliárd forint tűnt el a költségvetésből: magyarok szomorították el Orbán Viktort
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Egyetlen mulasztás elegendő: pénzbírság vagy akár rendőri elhurcolás vár azokra a fiatalokra, akik ezt nem teszik meg
Egy papír hiánya elég lehet, hogy mindent bukjunk: súlyos tévedésben él sok vásárló