Magyarországon folyamatosan emelkedik a külföldről behozott használtautók száma. Első hallásra jó üzletnek tűnhet Nyugat-Európából származó autót vásárolni. Ha azonban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési tapasztalatait górcső alá vesszük azonnal látható, hogy a köztudatban még mindig jobb választásnak vélt, esetleg a hazai árakhoz képest valamivel olcsóbb, külföldről származó autók sok esetben többe is kerülnek, mint a magyar tulajdonostól vásárolt kicsit drágább négykerekűek - kezdi az adóhatóság a honlapján megjelent figyelemfelhívását.
A NAV szerint ugyan csábító, hogy olcsóbbak a külföldről behozott autók, mint az itthon forgalomba állított használt járművek, de amit a vásárlók megnyernek a révén, azt a legtöbbször elveszítik a vámon. Ugyanis ezek a kocsik az esetek nagy részében azért jóval olcsóbbak, mert a kereskedők mindenhol megpróbálják elkerülni az adózást, viszont ehhez az ilyen tevékenységet folytatók általában kimaradnak az értékesítési láncolatból, nem helyezik a behozott autókat forgalomba, nem fizetik meg a járulékos közterheket, sőt a szerződéseknél is trükköznek.
Ugyanis a többnyire az internetes portálokon, zárt közösségi oldalas hirdetett autók magyarországi továbbadásakor a vásárlók a legtöbbször olyan szerződéseket kapnak a vételről, amelyeken nem a kereskedő neve szerepel, hanem általában a forgalmiba bejegyzett utolsó külföldi tulajdonos.
"A gyanútlan vásárlók nem túl nagy összegű foglaló átadását, valamint az eljárásokhoz szükséges meghatalmazások aláírását követően néhány napon belül névre írva, rendszámmal megkapják a Magyarországon forgalomba helyezett autójukat. A vevők legtöbbször olvasás nélkül írják alá a papírokat, a szükséges eljárások menetét nem ismerik, és vélhetően emiatt gyakran az is elkerüli a figyelmüket, hogy az adásvételi szerződésen nem az szerepel eladóként, akitől ténylegesen vásárolják az autót. Arra pedig nem is gondolnak, hogy esetenként hamisított szerződéseket kötnek, melyről mit sem tud az eladóként feltüntetett személy" - írja a NAV a cikkében.
A probléma viszont az, hogy a hatóság tapasztalatai alapján, ha az autóban rejtett hiba jön elő, akkor bár a vevőt megilleti a szavatossági igény bejelentése az eladónak, mivel a szerződések lényegében fiktívek, a probléma kijavítását maguknak kell fizetniük. Sehogyan sem érvényesíthetik jogaikat. Ha pedig a tettestől egy benzinkúton vagy parkolóban veszik meg a járművet, akkor lényegében semmilyen adatuk nincs hozzá, hogy később elérjék, akár feljelentést tegyenek ellenük.
Sokak számára az adóhatósági eljárás során vált nyilvánvalóvá, hogy "céges autót" vásároltak, de az eladó természetesen azt állította, hogy az autó külföldön magánszemély tulajdonában volt - hoznak egy újabb példát.
"A NAV - tapasztalatai alapján - felhívja mindenki figyelmét arra, hogy a saját érdekében legyen körültekintőbb a külföldről behozott használtautó vásárlása során, főként a tulajdoni viszonyok, az adásvételi szerződésre kerülő adatok, valamint a járművet bemutató személy ügyletben betöltött szerepének tisztázása terén. Felelős gondolkodással számos kellemetlenségtől és plusz kiadástól kímélhetjük meg magunkat és nem utolsó sorban a költségvetésbe befolyó adóforintokat is növelhetjük vele" - foglalják össze a figyelmeztetés lényegét.
A használt autóvásárlókat már applikáció és belügyminisztériumi szolgáltatás is segíti.