A német statisztikai hivatal első becslése szerint a szakértői várakozásokat kissé meghaladó mértékben nőtt a német gazdaság tavaly elsősorban a korlátozásokat követő felzárkózási hatás pozitív következményeinek köszönhetően – adta hírül a távirati iroda.
A Destatis első becslése szerint tavaly 1,9 százalékkal nőtt a német bruttó hazai termék az előző évihez képest. Gazdasági szakértők 1,8 százalékos növekedést jeleztek előre 2022-re.
2021-ben 2,6 százalékkal nőtt a német bruttó hazai termék, 2020-ban pedig 3,7 százalékos volt a visszaesés.
Háború, növekvő energiaárak, infláció, munkaerőhiány – mindezek ellenében próbál talpra állni a gazdaság
Németország általános gazdasági helyzetét 2022-ben az ukrajnai háború következményei, az energiaárak rendkívüli emelkedése határozta meg - mondta Ruth Brand, a Destatis idén január elsejétől hivatalban lévő új elnöke a 2022-es gazdasági növekedésről Berlinben tartott konferencián.
Ehhez társultak még az alapanyag-ellátási nehézségek, az erőteljesen emelkedő élelmiszerárak, a szakképzett munkaerő akut hiánya, valamint a koronajárvány még meglévő, bár gyengülő utóhatásai. Mindezekhez képest a német gazdaság összességében elég jól tartotta magát
– folytatta a statisztikai hivatal elnöke.
A konferencián elhangzott, az egyes gazdasági ágazatok eltérően teljesítettek, jobb mutatókkal rendelkeznek a járványvédelmi korlátozások eltörléséből profitáló szolgáltatási ágazatok.
Az egyéb szolgáltatók, amelyek közé a kreatív és szórakoztatóipar is tartozik, jóval az átlag felett tudtak növekedni, 6,3 százalékkal. A kereskedelem, szállítás és vendéglátás kombinált gazdasági ágazatban 4,0 százalékos volt a növekedés.
A német gazdaság növekedésének fő pillére 2022-ben a lakossági fogyasztás volt
A statisztikai adatok azt mutatják, hogy 4,6 százalékkal nőtt tavaly és csaknem elérte a válság előtti 2019-es szintet a lakossági fogyasztás. Mindez annak köszönhető, hogy 2022 tavaszára a már szinte minden járványvédelmi korlátozás eltörlésével megindult a felzárkózási korrekció.
Ez a hatás elsősorban a szálláshely- és vendéglátóipari szolgáltatásokra fordított kiadásokban mutatkozott meg. A háztartások többet költöttek szabadidőre, szórakozásra és kultúrára, mint egy évvel ezelőtt.