Számos kis- és középvállalkozás kerülhetett nehéz helyzetbe az NHB Bank meggyengült likviditási helyzete miatt. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tavaly december 18-án felügyeleti biztost rendelt ki a hitelintézethez, és 7 millió forintban korlátozta az ügyfelenként kifizethető betétek összegét. A helyzet 30 nap alatt sem javult annyit érdemben, hogy a korlátozást feloldják, így azt az MNB január 17-én újabb 30 napra meghosszabbította.

A jegybanki közlemény szerint ugyan mindössze 67 olyan magánszemély és 88 vállalati betétese van a banknak, akit a 7 millió forintos betétkivételi korlát az ennél magasabb összegű betét miatt érint, közülük 10 magánszemély és 42 vállalati ügyfél rendelkezik az OBA kártalanítás összegét is meghaladó - vagyis 100 ezer eurónál nagyobb - bankbetéttel. Ennél jóval több ügyfele volt persze a banknak.

Az Opten adatbázisa szerint több száz cég vezethetett számlát az NHB-nál. A jegybank adatbázisa alapján 12-féle, bankfiókokhoz köthető számlaszám-kezdet tartozik a hitelintézethez, ezekben a fiókokban összesen csaknem 489 cégnek volt számlája. Lehetséges persze ezen belül duplikáció, hiszen egy-egy cég több NHB-s fiókban is nyithatott számlát, de a legnagyobb - budapesti - fiókban 283 különböző céghez tartozó élő bankszámla van az adatbázis szerint.

Villámcsapás

Mindenesetre nem csak a nagy betéttel rendelkező ügyfelek kerültek nehéz helyzetbe, de az olyan kkv-k is, mint például a Simovill 2006 Kft. A több mint 12 éve működő, 40 főt foglalkoztató, a 2017-es évet nyereséggel záró cég a számláit az NHB-nál vezette. Karácsony előtt néhány nappal derült égből villámcsapásként érte a céget a hír, hogy nem fér hozzá a számlájához. A Simovillnek egy 60 millió forintos hitelkeretről szóló megállapodása van a bankkal, ezt tavaly februárban kötötték meg. "Amikor a szerződést megkötöttünk, nagyon készséges volt az ügyintéző, karácsony előtt viszont egyszerűen eltűntek. Az internetbank elérhetetlenné vált, nem kaptunk tájékoztatást se telefonon, se e-mailben, a kapcsolattartónk is elérhetetlenné vált, szabadságon volt" - mondta a Napi.hu-nak Ángyán Margit, a Simovill 2006 pénzügyi vezetője.

A bankfiókban is csak annyit közöltek velük, tekintettel arra, hogy a számlájuk éppen mínuszban van, nem vehetnek fel róla pénzt. A cégnek viszont be kellett volna fizetnie az áfát, a társasági adót és az iparűzési adót is. Végül a társaság úgy oldotta meg a problémát, hogy a CIB Banknál nyitottak új számlát, és értesítették a partnereiket, hogy az utalásokat ne az NHB-s, hanem az új CIB-es folyószámlára teljesítsék. Így sikerült megoldaniuk, hogy befizessék a közterheket, átutalják a cég dolgozóinak a fizetését. Volt azonban olyan vevőjük, amelynek szintén az NHB-nél van számlája, ők a mai napig nem tudnak nekik fizetni.

A sorstárs cégek többsége egyébként, hiába látható a céges adatbázisokból, hogy kizárólag az NHB-nál volt számlája a betétek részleges befagyasztása előtt, és a jegybanki intézkedés után sebtében nyitott számlát másik banknál, nem akar szóba állni a sajtóval. Amelyik mégis, az érdekes módon nem panaszkodik az NHB-ra annak ellenére sem, hogy egyelőre nincs információ arról, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz vagy a hitelkeretükhöz.

Volt olyan cég, amelyik nem vállalta a megjelenést, bár telefonos beszélgetés során elismerte, hogy volt forgóeszközhitele a banknál, amihez december 18-tól nem fér hozzá. A hitelintézettel mégis elégedett, mivel megfelelő tájékoztatást kapott a banktól, és bízik abban, hogy megoldódnak a problémák. Intézkedni persze nekik is kellett, új számlát nyitottak, és türelmet kellett kérniük egyes beszállítóktól, hiszen nem tudtak fizetni nekik.

Az ügyvezető már finomabban fogalmaz

Olyan cég is volt a megkeresettek között, amelynek az egyik dolgozója még telefonon azt mondta az NHB-ról, hogy "jó nagy szarban hagyott bennünket". Az ügyvezetője viszont már egészen más hangnemet ütött meg. Kifejezetten dicsérte a bankot, azt állította, legalább olyan jó hitelintézet, mint az összes többi. Arra a kérdésre pedig, hogy ha ez így van, akkor mégis miért nyitott a társaság december végén új bankszámlát egy másik hitelintézetnél, azt válaszolta: ennek "stratégiai okai" voltak.

Vannak persze olyan vállalkozások is, amelyek elismerik, problémát okozott a betétekhez való hozzáférés korlátozása. Az E-Power System Kft. az egyike annak a 88 cégnek, amelyet érintett a 7 millió forintos limit. Az immár 12 éve működő, villamos gépek, főleg szélgenerátorok gyártásával foglalkozó társaság eredetileg még az NHB elődjénél, a koreai érdekeltségű Hanwha Banknál nyitott számlát, és a 2013-as, majd 2014-es tulajdonosváltások után is a hitelintézetnél maradt. A cégnek jelenleg 100 dolgozója van, a forgalma 2017-ben meghaladta az egymilliárd forintot. Az NHB-nál vezetett számlákra folytak be a cég bevételei, onnan fizette ki a kiadásait is.

"A betétek korlátozása nem érintett kellemesen bennünket sem" - mondja Kecskeméti Attila, a cég ügyvezetője, aki a sajtóból értesült arról, hogy baj van az NHB-nál. A 7 millió forint, amihez hozzáfértek, nem volt elég a bérek és a beszállítók kifizetésére, de a cég igyekezett áthidalni a nehézségeket. Bankszámlákat nyitottak a CIB Banknál, beszéltek a munkatársakkal, hogy késhetnek a bérek, a beszállítóktól is türelmet kértek.

A nehézségek dacára a cég ügyvezetője optimistán látja a jövőt. Külföldi partnerek érdeklődnek a termékeik iránt, ha sikerül megegyezni velük, az Egyesült Államokba is exportálhatnak majd, és minden eddiginél nagyobbra nőhet az E-Power System. "Ehhez persze stabil banki háttérre is szükségünk van. Szeretnénk megtartani az NHB Bankot mit elsődleges pénzügyi partnerünket, mivel meg vagyunk elégedve az általa nyújtott szolgáltatásokkal" - teszi hozzá Kecskeméti Attila, aki bízik abban, hogy az NHB-nál rendbe jönnek majd a dolgok. Az E-Power Systems egyébként a céges adatbázisok szerint kapcsolódik Szemerey Tamáshoz, az NHB Bank tulajdonosához. Szemerey korábban ügyvezetőként és tulajdonosként is jelen volt a társaságban.