Az itthoni innovációs kultúra egyelőre több sebből vérzik, de az olyan új módszerek, mint a startup gyár modell segíthetik a felzárkózást.
A világ több pontján - így az Egyesült Államokban, Németországban, Izraelben vagy Szingapúrban - hatékonyan működő startup ökoszisztéma ontja ki magából a nemzetközileg sikeres innovatív cégeket. Ezzel munkahelyeket teremtve és elősegítve a gazdasági növekedést.
Szakértők szerint a magyar startup kultúra fejlődésének egyik legnagyobb gátja, hogy hiányzik a kezdeti kockázati tőke, ami egy jó ötlet megvalósításához szükséges. Ráadásul a felsőoktatási intézményeknél nincs meg az a tapasztalat és szakértelem, amely a kutatás-fejlesztési eredményeket nemzetközileg is piacképes termékké formálja. Illetve a finanszírozás terén az is akadály, hogy még a fejlett innovációs ökoszisztémával rendelkező országokban is átlagosan tíz startupból kilenc kudarcot vall. Magyarországon pedig emiatt nehéz a megfelelő finanszírozást biztosítani.
Hatékony megoldás lehet a tőlünk nyugatra már bevett startup gyár módszer. Ennek lényege, hogy egy állandó - fejlesztőkből, projektmenedzserekből, marketingesekből álló - szakértői csapat párhuzamosan több startup építésén dolgozik. Így a kockázatok jelentősen csökkenek, hiszen az ötletekből jóval nagyobb arányban lesz piacképes termék, mint a spontán verbuválódó és az esetleges kudarc esetén szétszéledő startupok esetében.
A startup gyár modell már Magyarországon is működik, legsikeresebb képviselője a Drukka stúdió tavaly 12 céget indított el, melyek közül több már befektetést is kapott. A legutóbbi nagy eredmény a Képáruház.hu, mely 2015 decemberében kapott 130 milliónyi tőkét a nemzetközi terjeszkedésre.
Hatalmas lehetőséget jelent a kiszervezett nagyvállalati innováció is. Egyre több nagy cég döbben rá, hogy egyszerűen struktúrájukból fakadóan nem képesek olyan gyorsasággal innoválni mint a kis, mozgékony startupok. Az egyik kézenfekvő megoldás ennek a kihívásnak a kezelésére, ha a nagyvállalat startupokkal fog össze és közösen építenek innovatív megoldásokat. E felállásban a nagyvállalat biztosítja a tőkét, szakmai ismeretet és a piacot, a startup pedig a gyors ütemű innovációhoz és piaci validációhoz szükséges attitűdöt és szakértelmet. A konstrukcióval könnyedén növelhető az innovációs "garázsok" és az onnan kikerülő szabadalmak, izgalmas termékek, sikeres startupok száma.