Tavaly a jegyárak az 1992-es szint tizedére csökkentek, és nyolcszor több járat közlekedik naponta, de a jövőbeni fejlődésnek gátat szabhat a repülőtéri illetékek emelkedése - mondta Thomas Reynaert, a 15 európai légitársaságot és légi szövetséget tömörítő szervezet ügyvezetője Budapesten a kelet-közép-európai légiközlekedéssel kapcsolatos konferencián.
Ennek oka, hogy a monopol helyzetben lévő, nagy piaci dominanciával bíró repülőterek átláthatatlan módon képezik az áraikat és visszaélnek fölényükkel. Ezt a folyamatot már az Európai Bizottság is felismerte, és tárgyalásokat kezdeményeztek a helyzet megoldása érdekében - mondta. (Több város repülőtere leállt Ukrajnában.)
Kapcsolódó
Az európai légiközlekedés másik nagy problémáját Thomas Reynaert szerint a légiforgalmi irányítók sztrájkjai jelentik. Az elmúlt hét évben 117 munkabeszüntetés volt, ezek 217 napig tartottak, a legtöbb Franciaországban, Portugáliában, Olaszországban és Görögországban volt. Ezek miatt 12 milliárd eurótól esett el a szektor, de ebből csak 6 százalék a légitársaságoknál kieső bevétel, a legnagyobb részt, 59 százalékot a turizmusban el nem költött pénz jelenti, és ez a leginkább Franciaországot sújtotta.
Az ügyvezető hangsúlyozta, azt kérték a légitársaságok nevében, hogy a sztrájkot legalább három nappal korábban jelentések be, mert így hatékonyabban lehet a járatokat másik útvonalon célba juttatni és az utasokat is könnyebb átfoglalni.
Thomas Reynaert kitért arra is, hogy a kormányok által kivetett repülőtéri adók teljes eltörlésével 215 milliárd euróval növekedne a GDP az unióban, 110 ezer új munkahely jöhetne létre, így az adó eltörléséből származó bevételkiesés megtérülne.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!