Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala kedden közölte, az ombudsman vizsgálata szerint a végrehajtói kamarai törvényességi, felügyeleti kontrollja nem elég hatékony, nem megfelelő a panaszkezelés módja. Szabó Máté ezért Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi minisztert jogszabály-módosításra kérte.
Szabó Máté jelentésében úgy látja, nem elégíti ki az alkotmányos követelményeket a végrehajtói ügyfélfogadás és kapcsolattartás jogi szabályozása, s az informatikai felszereltséget leszámítva jogszabály nem állapít meg komoly személyi és infrastrukturális követelményeket a végrehajtói iroda felállításával kapcsolatban.
Az ombudsman szerint figyelembe lehetne venni a Magyar Bankszövetség javaslatát, amely szerint egységesített ügyfélfogadási rendet, külön ügyfélfogadási és külön rendelkezésre állási időt kellene bevezetni.
Az ombudsman úgy értékelte, pozitív jogalkotói lépést jelentenek a végrehajtási ügyek elektronikus közhiteles nyilvántartására, tanúsítványok kiállítására és a végrehajtást kérő tájékozódási lehetőségeinek bővítésére vonatkozó új szabályok, de az ismertetett problémákra nem nyújtanak teljes megoldást.
Szabó Máté egy másik jelentésében - panaszbeadványok kivizsgálása nyomán - azt állapította meg, hogy sérti a jogbiztonság követelményét és a tisztességes eljáráshoz való jogot a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara panaszkezelési és etikai szabályzatának hiánya, ugyanis a bírósági végrehajtók törvényességi, felügyeleti kontrollja minimális, a kamara érdemi szankciókat pedig csak a legritkább esetben alkalmaz a szabályszegő végrehajtókkal szemben.
A kamara fegyelmi eljárást csak akkor indíthat, ha a feljelentést a miniszter, a törvényszék, vagy a kamara elnöke teszi, a végrehajtást kérő panasza nem alap az eljárásra - mutatott rá. Hozzátette, a kamara nem ad részletes indoklást a vizsgálatai kimeneteléről, legfeljebb egy jogszabályi hivatkozást közöl, és a panaszt elutasító levéllel szemben jogorvoslatra sincs lehetőség.