A semmiből egy újabb adócsomagot rántott elő Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter: a parlament jelenleg is tárgyalja a "versenyképességi adócsomagot" a tb-járulékok és a társasági adó csökkentéséről, ettől függetlenül ma egy újabb javaslat került a honatyák elé. Bár a javaslat korántsem a könnyen emészthető kategóriába tartozik, a kormány azt várja a nem szakértő képviselőktől, hogy a javaslatot két nap alatt tárgyalják meg és fogadják is el, annak ellenére, hogy annak tartalma finoman szólva vitatatható, nem evidens, hogy a közérdeket szolgálják-e.
A kormány javaslata ugyanis megszünteti az úgynevezett stabilitási megtakarítási számlát (smsz), amely a korábban külföldre menekített, le nem adózott, így illegális jövedelmek tisztára mosására szolgált. A javaslat most az uniós kötelezettségekre utal - ezek szerint Brüsszel súlyos ejnye-bejnyét helyezett kilátásba a magyar kormány számára, ha a jelenlegi formájában megtartja az smsz-t. Ugyanakkor nem maradnak az adócsalók legális megoldás nélkül, ugyanis a javaslat bevezetné a kedvezményes "utólagos adófizetés intézményét".
Jelenleg 15 százalék a személyi jövedelemadó (szja) kulcsa, ezzel szemben kedvezményes, 10 százalékos adóval letudható a 2016. június 31-ig megszerzett egyéb-, kamat-, értékpapír-kölcsönzésből származó jövedelem, az osztalék-, a swap-, az árfolyamnyereségből származó jövedelem, vagy épp a vállalkozásokból kivont adózatlan jövedelmek tisztára mosása. Ezeket a jövedelmeket 10 százalékos kedvezményes szja-n és önellenőrzési pótlékon kívül más elvonás nem teheli - mondja ki a törvényjavaslat.
Tobzódhatnak a strómanok - itt az igazi adóbomba
Még az smsz megszüntetésénél is nagyobb horderejű a cégek adómentes adásvételére szolgáló átmeneti amnesztia. A javaslatból kiderül, hogy akár a strómanok is egymás között adómentesen cserélgethetik külföldi cégeiket: a törvényjavaslat szerint "a jogi személy, az egyéb szervezet által kibocsátott részvény vagy más tagi részesedés 2017. január 1. és június 30. között átlátható körülmények között történő megszerzése nem eredményez adó- és más hasonló fizetési kötelezettséget. A kedvezmény csak akkor érvényesíthető, ha a részesedés ingyenes megszerzését a szerző fél bejelenti az állami adóhatóságnak, vagy a részesedés vételárának kifizetése EGT-tagállamban lévő bank útján történik. A kedvezményes szerzésre vonatkozó részletes szabályokat végrehajtási rendelet állapítja meg" - olvasható a törvényjavaslat indoklásában.
Vagyis egyetlen fillér adó, járulék, illetve illeték fizetése nélkül a következő fél évben szabadon adhatók-vehetők a külföldi cégek. Magyar székhelyű cég csak akkor vehető adó-, járulék- és illetékmentesen, ha tulajdonosa külföldi cég, amely magyar székhellyel nem rendelkezik vagy magyar lakcímmel nem rendelkező magánszemély - olvasható a törvényben.
A törvényjavaslatból nem derül ki, de a NGM közleményéből igen, hogy a mostani adóamnesztia a szigorodó OECD-szintű pénzmosás elleni harc előtti ajánlat. Jövőre ugyanis elindul a pénzügyi számlákkal kapcsolatos adatok automatikus cseréje a nemzeti adóhivatalok között. Az első információcserére 2017. szeptember 30-ig kerül sor az új, valamint a már meglévő, magas értékű egyéni számlák estében. Ez azt jelenti, hogy 2017-től több mint 70 országból érkezhet magyar pénzügyi számlatulajdonosokról információ a hazai hatóságokhoz - olvasható a NAV közleményében.
Lex-úszószövetség
A kőkemény adócsomagba azért betüremkedik a sport is: az adócsomag módosítja a kormánytagok jogállásáról szóló törvényt: eszerint a jövőben nem összeférhetetlen a kormányzati, miniszteri, államtitkári tisztséggel a sportszövetség vagy sportegyesületi tisztség. Bár a javaslat nem utal az úszószövetségre, de egyértelmű, hogy a javaslat most Gyárfás Tamás megüresedett helyére pályázó miniszterek/államtitkárok előtt nyitja meg az utat. Így a jövőben bármely sportegyesület/szövetség élén állhat kormánytag.
Ugyanakkor érthetetlen és előzmény nélküli az átmeneti - féléves - cég adásvételi amnesztia. Különösen aggályos, hogy a javaslat pár nap múlva lép hatályba, így felkészülési idő sincs erre az akcióra, kivétel azok számára, akik a javaslatot sugalmazták és/vagy akiknek megsúgták az illetékes helyről. Nem tudni, hogy a kormány milyen előnyöket vár ettől a megoldástól.
Külön aggályos, hogy ezt a nagy fontosságú szabályt minden szakértői egyeztetés nélkül két nap alatt nyomja át a parlamenten a kormány. Sajnos ezt a csúnya kifejezést kell használni, mert a két napos eljárásra a vita kifejezés nem használható. Két nap arra sem elegendő, hogy az adózáshoz értő nem kormányzati szakértők kifejthessék véleményüket, így esély sincs arra, hogy erről a homályos célú szabályozásról érdemi vita alakulhasson ki. Talán nem véletlenül.