A magyar diákok a mostani PISA-felmérésen 4-6 ponttal jobban teljesítettek, ez azonban hibahatáron belüli érték, így a teljesítményekben látszó enyhe javulás még mindig OECD-átlag alatti szinteket jelentenek mind a 15 tudásterületen, és meglehetősen gyengének számít nemzetközi összehasonlításban.
A Programme for International Student Assessment (nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja - PISA) tesztekkel az OECD három nagy tudásterületet mér fel háromévente. A legutóbbi, 2018-as felmérésben 79 ország vett részt, ezekben vizsgálták a 15 évesek matematikai, természettudományos és olvasási kompetenciáit - jellemzően olyan elgondolkodtató, önálló megoldást igénylő, életközeli feladatokon keresztül, melyekre a kritikák szerint a magyar iskolák amúgy sem készítenek fel igazán.
Radó Péter oktatáskutató az eredményeket a Facebookon a következőképp kommentálta:
úgy tűnik a nagy teljesítményzuhanás megállt, a közoktatás teljesítménye stabilizálódni látszik egy a 2003-asnál jóval alacsonyabb színvonalon. Ez a rendszer ennyit tud.
Az Index.hu szerint 2009 óta mindhárom területen romlás látszik: olvasásban 18, természettudományokban 12, matematikában 9 pontos a visszaesés az elmúlt tíz évben. Emelkedett a nagyon gyenge teszteket írók aránya is: olvasásban 8, természettudományokban 9 százalékkal többen vannak azok, akik legfeljebb a kettes szintre jutottak el a PISA hatos rendszerében.
Olvasásból a holtversenyes 30., matematikából a 33., természettudományos területen a 32. legmagasabb értéket érték el a magyar tanulók a 79 vizsgált ország, országrész között.
A 2009-es csúcsponthoz képest a legutóbbi, 2015-ös mérésen történelmi mélypontot ért el a magyar tanulók teljesítménye, minden területen mélyen az OECD-országok átlaga alá kerültünk. Most az Index szerint olvasásban sikerült a legtöbbet javítani, ezzel azonban még messze nem sikerült visszahozni azt, amit az elmúlt tíz évben elvesztettünk: a 2009-es eredményeknél még mindig körülbelül húsz ponttal vagyunk lejjebb.
A magyar oktatás a negatív példa
Az OECD jelentése az Index szerint kiemeli, hogy
a mai iskoláik minősége holnap a gazdaságuk erősségét fogja táplálni,
utalva arra, hogy fontos a teljesítmény és az egyenlőség együttes növelése az oktatási rendszerekben. Az OECD szerint erre - a felmérések alapján úgy tűnik - leginkább a kelet-ázsiai és az észak-európai oktatási rendszerek képesek.
Az OECD viszont Magyarországot már a PISA-jelentés bevezetőjében kiemeli a negatív példák között, jelezve, hogy egy kifejezetten egyenlőtlen oktatási rendszerről van szó, ahol az iskola nem nagyon képes megadni az esélyt azoknak a gyerekeknek, akik otthonról nem hoznak nagy kulturális tőkét - írja az Index.
Az OECD jelentésében a következőt is megjegyzi:
Világszinten sem túl pozitív a kép
Az OECD szerint a 79 vizsgált ország közül csak hétben lettek szignifikánsan jobbak ebben a nem egész két évtizedben az alapkompetenciák. A mostani jelentés szerint kifejezetten aggasztó a helyzet az olvasási képességekben: ha nemcsak az alapmegértésről van szó, hanem arról is, hogy a tanulók képesek-e az olvasmányukból tudást építeni, kritikusan gondolkodni és a szövegből megalapozott ítéleteket alkotni, nem túl jó a helyzet.
A tesztek azt mutatják, hogy az OECD-országokban átlagosan csak minden tizedik 15 éves tudja megkülönböztetni a tényeket a véleményektől implicit információk alapján.
Kína az élen, Magyarország átlag alatt
Olvasás-szövegértésben a Kína négy kelet-kínai fejlett városi régiója (Peking, Sanghaj, Csiangszu és Csöcsiang), Szingapúr és a szintén Kínához tartozó Makaó illetve Hongkong áll az élen a PISA 2018-as listáján. A top 10-ben szerepel még Észtország, Kanada, Finnország, Írország, Dél-Korea és Lengyelország, átlagteljesítménye 512-555 pont. Magyarország 476 pontot ért el ebben a kategóriában, ami jelentősen elmarad a 487 pontos mérési átlagtól a szövegértésben.
A matematikában az OECD-átlag 489 pont volt. Ebben a kategóriában szintén a kínai régiók, Szingapúr és Makaó szerepel az első három helyen. A top 10-ben még Hongkong, Tajvan, Japán, Dél-Korea, Észtország, Lengyelország és Hollandia szerepel. Magyarország 481 pontot ért el, amivel szintén a 489-es OECD-átlag alatt van.
A természettudomány éllovasai szintén a kínai régiók és Szingapúr, valamint Makaó. A top 10-ben itt megtaláljuk Észtországot (530), Japánt (529), Finnországot (522), Dél-Korea (519), Kanada (518) , Hongkong (517) és Tajvan (516). A magyar diákok ebben a kategóriában 481 pontot értek el, elmaradva a 489-es átlagtól.
Sajátos értelmezés a szaktárcától
Bár a magyar diákok teljesítménye elmarad az OECD átlagától, ezt az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) mégis sikerült a következőképp értelmeznie a jelentéshez kiadott közleményében:
A magyar tanulók a 2015-ös eredményekhez képest jobban teljesítenek - derül ki a PISA-felmérésből. A magyar diákok eredményei mindhárom mérési területen - a szövegértésben, matematikában, természettudományban - javultak. Magyarország eredménye megközelíti a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD átlagát.
Az OECD - mint ahogy fentebb említettük - már a bevezetőjében kiemeli, hogy a magyar oktatási rendszer egyenlőtlen és fajsúlyos szerepet játszik egy gyerek családi háttere a teljesítményében, illetve a minőségi oktatáshoz való hozzáférésben. Ehhez képest a szaktárca a közleményében azt írja:
szintén pozitív, hogy a családi háttér miatti különbségek egyre kevesebb szerepet játszanak a magyar tanulók teljesítményében, kevesebb az iskolai hiányzás és a magyar tanulók 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elégedett az életével.
Ezért kellett az államosítás
A minisztérium közleményében ugyanakkor elismeri, hogy "a családi háttérnek Magyarországon valamennyi mérés szerint átlag feletti szerepe van a tanulók teljesítményére, a 2018-as mérés szerint a teljesítménykülönbségek 19,1 százalékát ez magyarázza". Ezt a tárca "egyértelmű javulásként" értelmezi, miután ez az arány 2015-ben 21,6 százalékot mutatott. Ez az arány azonban az OECD átlagában is csökkenést mutat: a mutató a 2015-ös 12,9 százalékról 11,9 százalékra mérséklődött.
Emellett azt is megjegyzi a minisztérium, hogy "abban minden oktatási szakember egyetért, hogy a magyar iskolarendszer hátránykompenzációs képességét erősíteni kell. A minisztérium az erre való törekvés igazolását az államosításban látja: a tárca szerint azért került sor 2013-ban az iskolák állami fenntartásba vételére, hogy ne legyen az, hogy a gazdag településeken jobb, a szegény településeken pedig rosszabb iskolák működnek. Az Emmi továbbá hozzáteszi azt is, hogy emellett "számos a gyermekes családokat és az iskoláztatást segítő intézkedés segítette a családok szociális biztonságának és ezzel a családi háttér javítását", amelynek ugyan a 2012-es és 2015-ös PISA-mérésekkor "még alig lehetett hatása", de az Emmi szerint "a javuló eredmények ugyanakkor igazolják a kormány ezen intézkedését."
Ott vannak
Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár a szaktárca által kiadott közlemény szerint úgy látja, hogy "a javuló tendenciák mögött ott vannak a köznevelésben elindított fejlesztések, az állami felelősségvállalás az iskolák fenntartásáért, a pedagógusok, a gyermekes családokat és az iskoláztatást segítő kormányzati intézkedések."
Az államtitkár ugyanakkor megjegyzi azt is, hogy a kormány jövőre 645 milliárd forinttal többet fordít oktatásra 2010-hez képest, 355 milliárddal többet pedagógus bérekre, dupláját az ingyenes tankönyvprogramra, háromszorosát az ingyenes gyermekétkeztetésre és folyamatosak az iskolafejlesztések.