A pandémia időszak első fejezetének végén a Napi.hu egy egész sorozatnyi borász, illetve bor témájú interjút, ágazati riportot készített. Bacsó Andrástól Bukolyi Marcellen és Konyári Borin át Pátzay Istvánig mindenkitől azt tudakoltuk, hogyan változik meg a világuk, és mit tesznek, tehetnek az új kihívások teljesítése érdekében. Ebben az interjúsorozatban Heimann Zoltánt, mai podcastunk édesapját is meginterjúvoltuk, aki akkor, két éve adta át a stafétát a családban. Innen, erre a beszélgetésre utalva indul a Napi.hu friss videós podcastja.
Onnan, hogy abból a beszélgetésből nekem az marad meg igazán, hogy a borász fogadkozott: a családi borászat olcsóbban terméket nem ad a piacra, de az új értékesítési lehetőségek elől sem ugrik el. A kérdés adott: melyik tétel hogyan sikerült?
A birtokot vezető szakember elmondta, hogy ezekhez most is eléggé tudnak ragaszkodni. "Egy kicsit madártávlatból nézve azonban azt kell mondanom, hogy nagyon más most a borszakma, mint amit az elmúlt 30 évben megtanultunk" - mondta Heimann Zoltán, aki szerint a magyar fogyasztók is megváltoztak, és minden korábbi elképzelésnél jobban kinyílt a piac, "úgyhogy eléggé kapkodjuk a fejünket" - tette hozzá.
Én azt látom, hogy mindig is beszéltünk a világpiacról, mint referenciáról, kóstoltuk a piacon - mi magyar borászok általánosságban -, de valódi kitörést, jelentős exportot kiépíteni nagyon keveseknek sikerült. És most már a nyomás is erős, hogy érdemi exportot építsünk föl. Több válasz is van a bortúltermelésre...
- mondta a szekszárdi borász.
A koronavírus-járvány csillapodásakor, két éve Ausztriában azt láttuk, hogy az ott működött jól, hogy telefonos kisasszonyok hívogatták a korábbi vevőket, hogy mit lehet most tenni, rendeljen bort, többet, sokat. Az bevált. Konyári Boriéknál volt online reklámkampány, házhozszállítással, holnapra - de ebből egyáltalán nem volt megrendelésük.
Ezzel kapcsolatban Heimann Zoltán a saját megoldásaikról beszélt: náluk a borértékesítésben a direkt webshop szerepe nem nagy, ehelyett a rendezvényszervezés, a gasztronómia hozzáadott értékekre építkeztek. De az is igaz, hogy a borkereskedő partnerüknél online felületen is vásárolnak.
Magyarországon egy évben 300 millió liter bor készül a statisztikák szerint. Az export 35 millió palackos és 56 millió liter lédig volt az utóbbi években. A fő célállomások Szlovákia, Csehország, Németország, Egyesült Királyság. Miért fontos az, hogy nőjön az export, hogy minél több piacon megjelenjen a magyar bor - és mit adunk, adhatunk el Európában? - hangzott el a kérdés.
Azért fontos az export, mert kell az euró árbevétel
- mondta Heimann Zoltán. Az idei év első felének forgalmi számait látva a borász elárulta, hogy sikerült tovább növelni az export arányát; a pár évvel ezelőtti néhány százalékról 25 százalék feletti szintre sikerült eljutni.
És az baj, hogy a legnagyobb magyar borexportőr a maga majdnem 30 százalékos részarányával a Lidl? - kérdeztem a szekszárdi családi birtok vezetőjét, de annak megértéséhez, hogy Heimann Zoltán szerint ez miért win-win szituáció, és mi ebben a képben egy szekszárdi családi borászat lehetősége, el kell indítani , és meg kell nézni a fenti videót.