Tavaly az év utolsó három hónapjában 4 186 személysérüléssel járó, vagy halállal végződő baleset történt Magyarországon, amely 1,7 százalékkal több, mint egy évvel korábban. 3 999 ember sérült meg könnyebben, 1 379 súlyosan, 187 pedig életét vesztette - derül ki a KSH adataiból.
A balesetek több mint kétharmada lakott területen belül történt. Azon kívül az 1 352 balesetből 111 volt az autópályákon, ez utóbbi szám egyébként 4,3 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A baleseteket zömmel az autóvezetők okozták, legnagyobb részben a sebesség nem megfelelő megválasztása miatt, de jelentős az elsőbbség meg nem adásából és az irányváltoztatás szabályainak figyelmen kívül hagyásából fakadó balesetek aránya is.
A sebesség nem megfelelő megválasztásának nagy száma előkelő helyen szerepel érvként, amikor a traffipaxok beszerzése kerül szóba. Csakhogy ezek nem jelentenek valódi gyorshajtást, sűrű ködben vagy jeges úton a 40 kilométer per órás sebesség is sok lehet, ezt pedig nem lehet kiszűrni méréssel.
Mi történt tavaly?
Az adatokat összesítve kiderül, hogy tavaly 1,8 százalékkal több baleset végződött halállal vagy sérüléssel. Ez 16 628 darabot jelent. Ezen belül a halálos balesetek száma (585) 3,4 százalékkal csökkent, a súlyosaké (4 911) stagnált, míg a könnyebbeké (10 833) 2,9 százalékkal nőtt.
Bár ezek a számok riasztóak, fontos tudni, hogy tavaly 3,6 százalékkal nőtt a hazai autóállomány és öregedett is. A benzin 4,4, a gázolajfogyasztás pedig 5,4 százalékkal emelkedett, vagyis többet közlekedtünk.
A traffipaxok hatásairól akkor kaphatnánk pontos képet, ha rendelkeznénk lokális statisztikákkal olyan útszakaszkokszról, amelynél fix kamerákat szereltek fel. A rendőrség korábban a Napi.hu kérdésére azt mondta, hogy hosszabb idő kell az eszközöknek ahhoz, hogy kedvező hatásukat kifejtsék. A Véda 2016. április 5. óta működik teljes gőzzel.