Jelentősen visszaesett idén Magyarországon mind az újautó-piac, mind a használtautó-import. Előbbi a Datahouse adatai szerint több mint negyedével csökkent május végéig, utóbbi pedig az első negyedévben 12,6, majd áprilisban 42,5 százalékkal. Az importot ráadásul nem csak a kereslet csökkenése de az utazási korlátozások is visszavetették.
A kereskedők szempontjából létfontosságú kérdés, hogy az emberek mit terveznek a következő időszakban egyáltalán lesz-e pénzük, vagy merszük autót cserélni a bizonytalan gazdasági helyzetben.
Annyi bizonyos, hogy a magyarok 20 százalékában fogalmazódott meg az autócsere gondolata, amely lehet új, külföldről behozott használt kocsi, vagy a belföldön már forgalomba helyezett autó vásárlása - derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból.
Figyelembe véve, hogy a tervekből nem minden esetben lesz vásárlás, ez a szám reális, hiszen a tavalyi évet egy
- 158 ezres újautó-piac
- egy 156 ezres használtautó-import
- és egy 810 ezres belföldi adás-vételi tranzakciószám határozta meg.
Ezekből persze a Pulzus kutatása szempontjából le kell vonni a nagy céges és állami flottavásárlásokat, illetve az import és a belföldi eladások között is lehet valamennyi átfedés. Vélhetően nem tévedünk nagyot, ha valamivel egymillió fölötti saját célú (magánszemély vagy cégre) autóvásárlással számolunk. Vagyis ez az a 2019-es bázis, amit a koronavírus idén megtört.
Ezt kell tudni a kutatásról
A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét.A közvélemény-kutatásban részt vevők esetében ugyanakkor az is előfordulhat, hogy az egy háztartásban élő személyek ugyanarra az egy tervezett autóra gondolnak.
Ami a hazai piac szempontjából rémisztő, hogy miközben a válaszadók 4 százaléka tart ki újautó- és 10 százaléka használtautó-vásárlási tervénél, 6 százalék nyilatkozott úgy, hogy valamilyen okból elhalasztja a vételt. Ez pedig azt jelenti, hogy a következő egy év potenciális ügyfélkörének 30 százaléka kiesik.
A legkisebb arányban a budapestiek (16 százalék) terveztek autóvásárlást, közülük 11 százalék tart ki emellett és 5 százalék mondott le róla. A községekben élők 21 százaléka szeretne vagy szeretett volna kocsit venni. A lemondók aránya 5 százalék, használt autót 12, újat 4 százalék venne.
A diplomásoknak maradt pénzük?
A diplomásoknak mindössze 1 százaléka mondta, hogy tervezett autóvásárlást, de lemondott róla, miközben ez az arány az érettségizettek körében 8, az alapvokú végzettségűeknél pedig 7 százalék.
Az ugyanakkor tény, hogy a diplomások 15 százaléka használt autóban gondolkozik, újban csak 5 százalékuk.
Autóvásárlási terveket a legnagyobb arányban a 40-59 éves korosztály dédelgetett (25 százalék), de közülük 9 százaléknak le kellett erről mondania. A 18-39 éves korosztály 20, míg a 60 fölöttieknek csak 13 százaléka vásárol (vagy vásárolt volna) kocsit.
A kutatásból kiderül az is, hogy az újautó-vásárlás elsősorban nem a 40 alattiak privilégiuma.
A kutatás szerint a nők 15, a férfiak 25 százaléka tervez vagy tervezett autóvásárlást. Ez az álom azonban a férfiak 8, illetve a nők 5 százalékánál szertefoszlott.