A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított három nagy magyarországi ruha- és cipőkereskedő webáruház – a CCC, az Answear és az About You – magyar, lengyel, illetve német üzemeltetőjével szemben, mivel feltehetően jogsértő módon tüntetik fel az akciósként hirdetett termékeik árait – közölte a GVH az MTI-vel.
A cégek ugyanis egyes esetekben
több különböző eredeti, korábbi árat jelenítenek meg egyszerre, ami gátolja a kedvezmény valós mértékének meghatározását és a fogyasztók tudatos döntéshozatalát.
Az About You emellett valószínűleg a teljes vásárlási folyamat alatt sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé a termékek elérhetőségéről, ami szintén jogsértőnek minősülhet.
A versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértéseket elkövették. A tények tisztázására és a feltételezett jogsértések bizonyítására irányulnak az eljárások, amelyek lefolytatására három hónap biztosított, az időtartam indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható – ismertette a GVH.
A közlemény szerint
az akciók és kedvezmények mértékének valós és világos ismertetése lényeges elvárás a fogyasztók szempontjából, hiszen ez teszi lehetővé számukra az árak megfelelő összevetését.
Az árak egyértelmű feltüntetése azért fontos, mert a fogyasztók és a GVH tapasztalatai szerint egyes kereskedők számos „ravasz trükköt” alkalmaznak az árkedvezmény benyomásának keltésére. Ez olyan könnyű haszonhoz vezet, amelyért valójában nem dolgoztak meg igazi versenykörülmények között.
Az árakba beépített és így megszerzett többlet profit is hajtja az inflációt
– mutatott rá a GVH.
Tavaly május 28-tól Magyarországon is szigorúbb rendelkezések léptek életbe a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok törvényi szabályozásában. Az árfeltüntetést tekintve a kereskedőknek egyértelműen világossá kell tenni a fogyasztó számára, hogy mi volt az akciót megelőző legalább 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ár és ehhez képest mekkora a kedvezményes ár.
A GVH szerint gyakori manipuláció, amikor árak tömkelegével vonják el a fogyasztó figyelmét és zavarják meg a döntését. Például egyszerre tüntetnek fel egy eredeti árat, kedvezményes árat, akciós árat, árkedvezményes kuponárat, de valójában elhallgatják az akciót megelőző legalább 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat – olvasható a GVH közleményében.