Az előző P betű 20 hónap alatt futott ki, a most használt R-t 16 hónappal ezelőtt, 2018 júliusától adják ki az okmányirodák. Két adat határozza meg, hogy mennyi fogy belőlük: az értékesített és forgalomba állított új járművek száma, valamint a külföldről behozott, majd rendszámozott használtautók mennyisége - írja az autós szakportál.
Rekordgyorsan kifuthat a mostani betű
Idén háromnegyed év után 10 százalékos pluszban van az új személyautók értékesítése a tavalyi hasonló időszakhoz képest (112 ezer jármű), a használtak importja 2,2 százalékos mínuszban (117 ezer darab), azaz valamivel rövidebb idő alatt kell, hogy kifusson a most használt R a korábbi P-nél. Azt persze nem tudni, miként alakul az utolsó negyedév a forgalomba állításoknál, csak az év eddigi részéből lehet következtetni, de lehet, hogy rekordgyorsan kifut a mostani betű.
Fontos megjegyezni, hogy a betűk cseréje nem "elvágólagos", akár több hónapig tartó átfedésben oszthatják az okmányirodák a kifutó, és az új betűvel kezdődő rendszámokat. Az átlagnál jóval nagyobb számú azonosítót pörgető okmányirodákban (amelyeket például autókereskedők is rendre látogatnak) gyorsabban elfogy a kiszállított mennyiség, ezekben lehet, hogy egy új betűvel osztják már az autósoknak, miközben mondjuk egy kisebb forgalmú irodában 2-3 hónap múlva fogy ki a szekrényből a korábban leszállított készlet, és csak akkor kezdik az új betűseket kiadni.
6-7 év múlva vége a mostani rendszernek
Amikor a válság mélyén sorra zártak be a kereskedések (2009-2010), és alig értékesítettek új autót Magyarországon, még 2030 utánra várták a hatóságok a mostani, 1990 augusztusában indított 3 szám, 3 betű kifutását. Szerencsére az elmúlt 3-4 esztendőben annyira felpörgött az új és használt autók forgalomba állítása, hogy ha így folytatódik, 2025-2026 környéke a reálisabb dátum. Hogy utána mi lesz, még nem tudni.