Vezetői körlevelet adott ki a hazai hitelintézeteknek és pénzügyi vállalkozásoknak az online hiteligénylésekhez kötődő visszaélések megelőzésével kapcsolatos elvárásairól a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy az ügyfelek mostantól megtilthatják a személyi hitel online módon való igénylését az internetbanki vagy mobilbanki eszközeikről. Ezzel meggátolható az, hogy a csalók személyi hitelt igényeljenek az ügyfelek nevében. Saját biztonságuk érdekében pedig e korlátozást csak ők maguk személyesen vagy auditált hírközlő eszköz útján oldhatják fel és aktiválhatják újra.

A felügyelet tapasztalatai szerint egyes adathalászok azután, hogy megszerezték az ügyfelek internet- vagy mobilbanki azonosítóit, nemcsak a bankszámlájukon lévő pénzt vették el, hanem még online személyi hitelt is igényeltek a nevükben, vagyis még jobban megkárosították őket.

Szűrni kell a tranzakciókat

Az MNB azt is elvárja, hogy az érintett pénzügyi intézmények az online hiteligénylési folyamataikba építsék be a visszaélések valós idejű észleléséhez, megelőzéséhez, megakadályozásához, kezeléséhez szükséges védelmi mechanizmusokat és kontrollokat.

Ha az online hiteligénylés kapcsán új informatikai rendszereket vezetnek be vagy cserélnek le, már a tervezéskor, illetve a bevezetés után is figyeljenek az ügyfelekkel szembeni esetleges visszaélési kísérletekre.

Fontos feladat emellett, hogy a piaci szereplők kövessék nyomon az aktuális, az online hitelezéshez kötődő kibercsalási trendeket és rendszeresen elemezzék a saját ügyfeleiket érintő visszaéléseket. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat is be kell építeni a megelőzési folyamatokba.