A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető az átadás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy Magyarország mára kétségtelenül a töretlenül előrehaladó autóipari átalakulás egyik éllovasává, a hajdúsági város az ágazat fontos globális központjává vált, ahol jelenleg is mintegy 1000 milliárd forintnyi beruházás zajlik, miután a BMW ide helyezi jövőbeli elektromobilitási stratégiája fókuszát, miközben itt épül fel Európa legnagyobb elektromos akkumulátorgyára is.
A magyar gazdaságtörténet három legnagyobb beruházásából kettő jelenleg itt, néhány kilométerre egymástól zajlik
– hangsúlyozta. Rámutatott, ezen gyárépítések óriási közlekedési infrastruktúra-fejlesztéseket indukálnak, jelentős út- és vasútépítésekkel járnak.
Aláhúzta: a kormány így Debrecen környékén is nagy vasúti fejlesztésekről döntött, két szakaszban 130 milliárd forintból újul meg a füzesabonyi és a balmazújvárosi vonal, korszerűsítik az állomásokat, újakat is építenek, illetve villamosítják a pályát.
Ennek nyomán közvetlen kapcsolat épül ki a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet és a vasúti főközlekedési vonalak között
– mondta.
Szijjártó Péter bejelentette, hogy az első, 65 milliárd forint értékű fázissal végeztek, így megindulhat a második szakasz. „Ennek nyomán Debrecenben létrejön Kelet-Magyarország legnagyobb, Kelet-Európa egyik legjelentősebb ipari intermodális terminálja” – szögezte le.
Kiemelte, hogy ez a logisztikai központ lehetővé teszi a BMW gyárának teljes körű kiszolgálását mind a vasútról, mind az autópályáról.
„A kormány folyamatosan teljesíti azokat a vállalásait, amelyeket a BMW irányába tett, emellett pedig folytatjuk azokat a fejlesztéseket, amelyek egyidejűleg az itt élő emberek életkörülményeit is javítják” - fogalmazott.
„Nemcsak a teherforgalmat fejlesztjük, nemcsak lehetővé tesszük azt, hogy a BMW az általa előállított autóknak a 70 százalékát vasúton szállítsa el innen, hanem gyorsabb eljutást biztosítunk Debrecen és a környékbeli települések között, a közösségi közlekedést kulturáltabbá és vonzóbbá tesszük, egyúttal pedig megvédjük a környezetünket is, hiszen a vasútvonal most villamos felsővezetéket fog kapni, így a dízelüzemet már a villamosmozdonyok fogják tudni leváltani” - hangoztatta.
„Az ország sokat profitál a debreceni beruházásokból, viszont mi azt akarjuk, hogy a debreceniek élete is érezhetően javuljon a beruházások nyomán. Ezért további útfejlesztéseket folytatunk, modernizáljuk a város vízhálózatát és további közösségi beruházásokat hajtunk végre” - tette hozzá.
A miniszter kijelentette, hogy a nehéz európai gazdasági környezetben minden eddiginél élesebb harc zajlik a beruházásokért, hiszen azok jelentik a garanciát a növekedésre. „Nem túlzás ma már elmondani azt sem, hogy a beruházásokért folyó rendkívül éles globális versenyben Magyarország a legsikeresebb országok közé tartozik” – vélekedett.
Emlékeztetett, hogy 2014 óta, a koronavírus-járvány miatti megtorpanást kivéve, minden évben sikerült megdönteni a beruházási rekordot.
Míg tavaly 6,5 milliárd euróval dőlt meg a csúcs, idén ez meg fog duplázódni, ami segít a növekedési pálya fenntartásában a nehéz körülmények és a külső nyomásgyakorlás ellenére
– közölte.
Megerősítette, hogy a jövőben is folytatják az infrastrukturális fejlesztéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy Magyarország továbbra is vonzó legyen a beruházók szemében.