A levelek tartalmukban és megjelenésükben is újszerűek, kialakításuk során nagy hangsúlyt kapott a közérthetőség. Az üzenetek célja az adózók segítése, az adózói hibák és mulasztások kiküszöbölése olyan témákban, ahol a NAV elemzései szerint ez indokolt. A főállású kisadózók részére küldött tájékoztatólevél az új típusú, személyre szabott kommunikáció egyik példája - írta a NAV.
Napjainkban az egyéni vállalkozók körében a legnépszerűbb adózási forma a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata), hiszen az alacsony összegű havi tételes adó kiváltja az egyéni vállalkozóknál felmerülő közterheket (személyi jövedelemadó, szociális hozzájárulási adó, szakképzési hozzájárulás, járulékok). Érdemes azonban tisztában lenni ennek az adózási formának a társadalombiztosítási ellátásokra gyakorolt hatásával is, nevezetesen a havi 50 ezer forint tételes adó megfizetése következtében a kisadózók alacsonyabb összegű ellátásokra számíthatnak - írta a NAV.
A tájékoztatóleveleknek nem az a célja, hogy a magasabb összegű kata révén növekedjen a költségvetés bevétele. A NAV sokkal inkább igyekszik minden szükséges információt megadni a főállású kisadózó egyéni vállalkozóknak ahhoz, hogy eldönthessék, vállalják-e a magasabb összegű tételes adó megfizetését a magasabb összegű társadalombiztosítási ellátások - mint például a táppénz, nyugdíj - eléréséhez. Tekintve, hogy ez az adózók személyes döntésén múlik, a leveleket a NAV közvetlenül a kisadózóknak, és nem az adóügyeiket intéző könyvelőknek küldte meg. Ugyanakkor a könyvelői, adótanácsadói munkába kétségtelenül beletartozik az ügyfelek korrekt felvilágosítása lehetőségeikről. Nem a könyvelőnek kell ugyanis döntenie, mi a jó az ügyfélnek, hanem vázolva az egyes opciókat, azok előnyét és hátrányát, az ügyfélre kell bízni a döntést.
Azokat az ügyfeleket, akik megkapták ezt a tájékoztatást könyvelőjüktől, adótanácsadójuktól, nyilvánvalóan már nem érte váratlanul a NAV levele - írta az adóhivatal.