Karácsony Gergely főpolgármester, a villamosok átadásán arról beszélt, a főváros új vezetése azt az elvet követi, hogy minden, ami jó volt az előző ciklus politikájában, azt viszik tovább, és amin szükséges, azon változtatnak. Az elmúlt években elindult intenzív járműpark fejlesztés nagyon sokat javított a budapesti közösségi közlekedés színvonalán - idézte az MTI.
A főpolgármester közölte, a különböző műszaki kérdések megnyugtató lezárása után át tudják adni a négy villamost. Ezt követően, az elkövetkező hetekben több mint húsz ehhez hasonló jármű áll majd forgalomba - közölte.
A villamosokat európai uniós támogatásból szerezte be a főváros, és nagyjából ötven újabb villamos és troli beszerzéséről még a tavalyi önkormányzati választások előtt döntött a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa.
Karácsony Gergely szólt arról is, bár a főváros anyagi helyzete "rendkívül feszített", de dolgoznak azon, hogy ez ne érintse a villamos-hálózat fejlesztéseit.
Fendrik László, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. megbízott vezérigazgatója elmondta, az átadott CAF-villamosok 345 utas szállítására alkalmasak, és 81 ülőhellyel rendelkeznek.
Budapesten van még további hét villamos, ezek közül egy hosszú, a többi rövid. Az utóbbiakat az 50-es és 56-os villamos vonalán tervezik majd forgalomba állítani. Ez várhatóan csak jövő év őszén történhet majd meg, hiszen addig lezajlik a vonal infrastrukturális fejlesztése - közölte hozzátéve, hogy addig a 3-as vonalon és a budai fonódon közlekednek majd.
Fendrik László közölte, várnak további tizenöt villamost, amelyek leszállítását jövő áprilisig vállalta a CAF.
Az elmúlt hetekben a CAF-villamosok kapcsán felmerült kérdésekkel kapcsolatban elmondta: nem voltak igazak azok az állítások, amelyek szerint Budapesten áll tizenegy villamos, és ezeket nem veszik át. A BKK-nak és a BKV-nek közösen komoly műszaki eljárássorozaton kell végigvezetnie a villamosokat, mielőtt át tudja venni. Ez zajlott, és ebben nem volt késlekedés - jelentette ki Fendrik László.
A most átadott négy CAF-villamos közül háromnak az alvázfestése nem volt rendben. Ezeket végül sikerült Budapesten a nyáron javítani. Az úgynevezett alkonykapcsolót is javítania kellett a CAF-nak, amely ezt szoftvermódosítással oldotta meg.
A fékrendszer kérdéséről szólva leszögezte: a CAF-villamosok fékrendszere megfelelően működik, hatósági távon belül megáll. Ugyanakkor a BKK és a BKV közös véleménye az volt, hogy a fékrendszer működése nem volt összhangban a típusengedélyben foglaltakkal. Ennek rendezését kérték a CAF-tól, a spanyol cégtől október elsején megkapták azt a jognyilatkozatot, amely lehetővé tette a villamosok október 6-i átvételét.
"A BKK nem késlekedett és nem próbálta meg bármilyen okból kifolyólag ezeknek a villamosoknak az átvételét elhúzni, egyszerűen nem volt lehetőség arra, hogy ezeket korábban felelősségteljesen átvegyük."
A további hét, Budapesten lévő villamosok már teljesítették a futáspróbákat, viszont hatósági engedéllyel még nem rendelkeznek.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója azt hangsúlyozta: a BKV telephelyéről nem megy ki olyan jármű, amely ne lenne biztonságos.
Az új, alacsonypadlós, korszerű villamosok körülbelül tizenöt százalékát teszik ki a fővárosi villamosoknak. A férőhely-kilométer kimutatásban ez az arány negyven százalék. A nem alacsonypadlós villamosok átlagéletkora negyven év körül van.