Elon Musk, a Tesla vezére tavaly novemberben jelentette be, hogy idén választják ki azt a helyszínt, ahol a vállalat Gigafactoryje felépülhet.
A közel 5 milliárd eurós (kb. 1500 milliárd forintos) beruházás 17 ezer embernek adhatna munkát közvetve vagy közvetlenül. A Portfolio kérdésére a külgazdasági tárca ugyan azt írta, a folyamatban lévő befektetői tárgyalásokról nem tudnak tájékoztatást adni, de részletes érveket soroltak fel, miért lenne alkalmas helyszín Magyarország:
- A magyar járműiparban a két fő fejlesztési irány az önvezető autók és az elektromobilitás. Két nagy német vállalat, a Thyssenkrupp és a Bosch is úgy tekint Magyarországra mint a k+f központjára.
- Az elektromobilitás terén több beruházási folyamat zajlik: a Samsung SDI gyárat létesít Gödön, amely akkumulátorokat gyárt a jövőben elektromos autókhoz. A világ legnagyobb elektromos autóbuszgyártója, a kínai BYD pedig gyártóüzemet létesít Komáromban. Ezek jó referenciát jelentenek.
- Az önvezető autók számára is alkalmas tesztpályát terveznek építeni Zalaegerszegen.
- A Jedlik Ányos Terv emellett foglalkozik az e-mobilitás elterjesztéséhez kapcsolódó kutatás-fejlesztés és innovációs támogatásával. Ennek részét jelentik az elektromos töltőállomások létesítéséhez vagy az elektromos autók és kishaszon-gépjárművek vásárlásához nyújtott támogatások.
- A magyar állam készpénztámogatásként vagy társasági adókedvezmény formájában a külföldi beruházóknak az EU által szabályozott regionális támogatási térkép alapján nagyvállalatok esetén maximum 50 százalékos mértékig tud támogatást nyújtani.
A hatalmas beruházásért már harcba szállt Litvánia egyik befektetője és Svédország is.