Nagyon lendületesen bővül a magyarországi újautó-piac, az év első hét hónapjában a Datahouse statisztikái szerint közel 83 ezer új személyautó került forgalomba, ez éves összevetésben 29 százalékos pluszt jelent, 2016 első hét hónapjához képest pedig több mint 53 százalékos emelkedésnek felel meg.
A magánszemélyek és a cégek vásárlásai egyaránt hozzájárultak a növekedéshez. A cégekhez képest azonban a magánszemélyeknél máshogy jelentkeznek a fenntartási költségek, amelyeken belül az értékvesztés jelenti az egyik legjelentősebb tételt. Ez úgy is felfogható, hogy az autóhasználatért és a megbízhatóságért kell kifizetni előre az adott összeget.
Az értékvesztés nagyban függ a márkától, a megbízhatóságtól, a piaci kereslettől, az éves futásteljesítménytől, valamint attól, hogy a szóban forgó autó melyik kategóriába tartozik. A pontos amortizációs adatokat az Autovista Magyarország Eurotax-adatbázisa tartja nyilván.
Az új- és használtautó-eladásokat nyilvántartó Datahouse 11 kateógóriába sorolja az új autókat:
- minik
- kisautók
- alsó-középkategóriájú modellek
- felső-középkategóriájú modellek
- sportautók
- nagyautók
- egyterűek
- luxusautók
- terepjárók, SUV-ok
- minibuszok
- egyéb modellek
A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza az Eurotaxtól elkérte az egyéb kategória kivételével az összes osztályba tartozók autók átlagos értékvesztését 5 és 7 évre, évi 15 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén.
Az adatok szerint a terepjárók, SUV-ok és a kisautók tartják a legjobban az értéküket 5 évre vetítve. Az új áruk kevesebb mint felét veszítik el. Mindez számokban úgy néz ki, hogy egy 4 millió forintos kisautó öt év múlva várhatóan alig több mint 2 millió forintot érhet, egy 8 millió forintos terepjáró vagy SUV 4,06 milliót.
A többi autókategóriában gyorsabb az értékvesztés, ötéves időtávon az egyterűek és a felső-középkategóriába sorolt autóknál a legjelentősebb: előbbiek az újkori ár 42,3, illetve 41,7 százalékát érhetik. Ez azt jelenti, hogy egy újonnan 10 millióért vett egyterű 5 év múlva - 75 ezer kilométerrel a háta mögött - 4,23 milliót érhet. Egy 20 millió forintos felső-középkategóriás autó pedig 8,34 milliót.
Kicsit másképp néz ki a hétéves értékvesztés (15 ezer km/év) lefutása a különböző kategóriákban az Eurotax-adatok szerint. A SUV-ok és a kisautók tartják legjobban az árukat, újkori áruk 41,2, illetve 40,9 százalékra csökken hét év és 105 ezer kilométer után.
Ebben az összevetésben a luxusautók értéke csökken a legnagyobb mértékben: az eredeti ár 32,5 százalékát érik ekkor. Azaz egy újonnan 25 millió forintos luxusautó alig több mint 8 millió forintért kelhet el, vagyis 16-17 millió forinttal megy lejjebb az értéke.