Amikor 2016-ban először összesítették az adónemeket, akkor az ország méretéhez képest meglepően sokat számoltak össze: hatvanat.
Ehhez képest különösen üdítő, hogy idén már csak 51-et lehet összeszámolni, még azzal együtt is, hogy az évek során „nettóban” bekövetkező csökkenés azért több új adó megjelenését is magában rejti.
Még kevesebb lett
A 2021-es évhez képest egy adónk tűnt el, a szakképzési hozzájárulás. Sőt nem pusztán arról van szó, hogy ezt az adónemet beolvasztották a szociális hozzájárulási adóba, hanem mindez tényleges tehercsökkenést is jelentett.
Természetesen az adónemek száma csak egy a sok adminisztratív teher közül és nincs egyértelmű korreláció az adónemek száma és az adminisztráció nehézsége között. Azaz: sok adóval is lehet egyszerűen adózni, és a kevés adónem is lehet olyan bonyolult, hogy az komoly fejfájást jelentsen a vállalkozóknak és magánszemélyeknek. Az azonban kétségtelen, hogy egy adott adózási környezetben, ha egy-egy adónemet kivezetnek, az mindenképpen adminisztrációs könnyebbséget jelent a vállalkozások számára.
Lehet még kevesebb?
Érdemes megvizsgálni az egyes adónemekből befolyó bevételeket is. Minél kevesebb ugyanis egy adott adóból befolyó bevétel, annál kevésbé indokolható annak fenntartása. Ez különösen akkor van így, ha az adóbevétel még annál is kevesebb, mint az adott adónem fenntartásának (feltételezhető) költsége.
Hosszú évek óta jó példa erre, a háztartási munka regisztrációs díja. Bár ennek nagyon egyszerű az adminisztrációja, de mégis annyira kevesen fizetik, hogy az ebből származó bevétel 2021-ben is mindössze 19 millió (!) forint volt.
A másik kivezetésre érett adónk a bevándorlási különadó. Nemcsak azért, mert az utolsó elérhető adatok alapján nem származik belőle bevétel – de most azért is, mert a kellően homályos szabályai miatt mindazok a szervezetek, akik jelenleg is segítik az orosz-ukrán háborúból menekülteket, vagy akik ilyen szervezeteket támogatnak, szintén az adó hatálya alá tartozhatnak. Így rengetegen lehetnek olyanok, akik anélkül válnak az adó alanyává, hogy ennek a tudatában lennének.
Ez a helyzet a bevétellel
Az adóbevételi lista csúcsán jelentős elmozdulás tavaly sem történt: változatlanul az áfából, a szociális hozzájárulási adóból és a személyi jövedelemadóból származik a legtöbb bevétel.
Ezen belül az áfabevételek a 2020-as évhez képest mintegy 15 százalékkal nőttek, vagyis az éves GDP-növekedés duplájával. Ez azt jelzi, hogy ismét fehéredhetett a gazdaság, vagyis tovább nőtt az áfa-behajtás hatékonysága.
A koronavírus okozta krízis jól látszik a turizmusfejlesztési hozzájárulás bevételein. Míg 2019-ben még mintegy 27 milliárd folyt be ebből az adóból, a veszélyhelyzet miatti könnyítések (és közvetetten a vendéglátóipart sújtó krízis) miatt 2020-ban csak mintegy 10 milliárd, tavaly pedig már csak 370 millió forint (vélhetően technikai jellegű) bevétel származott az adóból.
Érdekes trendek látszódnak a regisztrációs adó bevételeiből is: míg 2018-ban és 2019-ben 25-25 milliárd származott ebből az adónemből, addig 2020-ban előbb 19,5 milliárdra, majd tavaly 17 milliárd forintra csökkent az ebből származó bevétel. Ez jól rímel azokra a hírekre, hogy az elmúlt két évben az újautó-eladások jelentősen visszaestek - állapították meg a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértői.
Sorszám | Adónem |
1. | A forgalmazó és a befektetési alap különadója |
2. | Általános forgalmi adó |
3. | Bányajáradék |
4. | Bevándorlási különadó |
5. | Biztosítási adó |
6. | Cégautóadó |
7. | Ebrendészeti hozzájárulás |
8. | Egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) |
9. | Élelmiszerlánc-felügyeleti díj |
10. | Energiaellátók jövedelemadója (Robin Hood-adó) |
11. | Építményadó |
12. | Erdővédelmi járulék |
13. | Földvédelmi járulék |
14. | Háztartási munka regisztrációs díja |
15 | Helyi iparűzési adó (hipa) |
16. | Hulladéklerakási járulék |
17. | Gépjárműadó |
18. | Gyógyszerforgalmazók különadói |
19. | Idegenforgalmi adó |
20. | Illeték |
21. | Innovációs járulék |
22. | Játékadó |
23. | Jövedéki adó |
24. | Kamarai hozzájárulás |
25. | Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) |
26. | Kiskereskedelmi adó |
27. | Kisvállalati adó (kiva) |
28. | Környezetterhelési díj |
29. | Környezetvédelmi termékdíj |
30. | Közművezetékek adója |
31. | Magánszemélyek kommunális adója |
32. | Népegészségügyi termékadó (neta) |
33. | Nukleáris hozzájárulás |
34. | Pénzügyi szervezetek különadója |
35. | Pénzügyi tranzakciós illeték |
36. | Regisztrációs adó |
37. | Rehabilitációs hozzájárulás |
38. | Reklámadó |
39. | Reprográfiai és üres hordozó jogdíj |
40. | Személyi jövedelemadó (szja) |
41. | Szerencsejáték felügyeleti díj |
42. | Szociális hozzájárulási adó (szocho) |
43. | Táppénz-hozzájárulás |
44. | Társasági adó (tao) |
45. | Távközlési adó |
46. | Tb- járulék (bizonyos ellátások esetén nyugdíjjárulék) |
47. | Telekadó |
48. | Települési adó |
49. | Turizmusfejlesztési hozzájárulás |
50. | Vám |
51. | Vízkészletjárulék |
Forrás: Jalsovszky Ügyvédi Iroda |