Az Europ Assistance Magyarország 2018-ban közel 200 ezer esetben sietett a bajba jutottak segítségére, közülük több mint 33 ezer esetben elakadt gépjárművek vezetői számára nyújtott segítséget. Az idei téli időszakban, 2018 decemberében, illetve 2019 januárjában, két hónap alatt csaknem 6 ezer autós kért segítséget a szolgáltatótól.
Csak a fővárosban évente 30-35 ezer új kátyú keletkezik, ezek mintegy kétharmada a téli hónapokban. Egy korábbi felmérés szerint a fővárosi autósok harmada találkozott már kátyú okozta kárral, a vidéki gépjárműtulajdonosoknál ez az arány 25 százalék körül van.
A kátyúk okozta károkért az út üzemeltetője felelős, illetve a kár bejelentését is az üzemeltetőnél kell megtenni. Az úthálózat üzemeltetője a közutakon a Magyar Közút Nonprofit Zrt, a fővárosi utak esetében a Budapest Közút Zrt., illetve vidéki települések esetében az illetékes önkormányzatok. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felel a mintegy 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi, illetve a településeket összekötő fő- és mellékutak állapotáért, az egyéb utak felelősei a (fővárosi, illetve helyi) önkormányzatok.
A kátyúba hajtó autóknál a leggyakoribb a gumiabroncsok, illetve a felnik sérülése, a kerékösszetartás elállítódása, de súlyosabb esetekben a futómű is sérülhet. Kátyúkár esetén a bizonyítás minden esetben a kárt szenvedett gépjármű vezetőjét terheli, így nagyon fontos a megfelelő dokumentálás. Az Europ Assistance azt tanácsolja, az autósok készítsenek fényképfelvételt a kátyúról, a gépjármű sérüléséről, illetve az érintett útszakaszról. Annak érdekében, hogy a méretarányok érzékelhetők legyenek, érdemes referenciamértéket alkalmazni, például egy használati tárgyat vagy mérőszalagot a kátyú mellé helyezni, hogy érzékelhetővé váljék a kátyú nagysága, mélysége.
Súlyosabb sérülés esetén ajánlatos rendőrt hívni, mivel a rendőrségi jegyzőkönyv vita esetén fontos bizonyíték lehet. Ha viszont tábla figyelmeztet a kátyúkra az adott útszakaszon, akkor a közút kezelője elutasíthatja a kár megtérítését.