Egy kedden megjelent kormányrendelet szerint a D2 kategóriába tartozó kisbuszokkal közlekedő, parkolási kártyára jogosult mozgáskorlátozott embereknek kérelemre visszatérítik a megyei és országos, 10 és 30 napos matrica árának felét (a D2 és a D1 kategóriájú gépjárművek autópálya-matrica díjának különbözetét).
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) egyetért azzal, hogy a legsúlyosabb állapotú mozgáskorlátozott emberek ne fizessenek dupla összegű útdíjat azért, mert állapotuk miatt csak kisbusszal tudnak közlekedni. A szövetség üdvözli a számukra kidolgozott útdíj-kompenzációs rendszert, ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a könnyítés a mintegy negyedmillió mozgáskorlátozott emberből legfeljebb néhány száz főt érinthet, miközben a mozgássérültek közlekedését súlyosan megnehezítő, 2011-től bevezetett kormányzati intézkedések változatlanul érvényben vannak, és ez idő alatt a kabinet alig tett valamit a közösségi közlekedés akadálymentesítéséért.
Miért?
A MEOSZ nem érti, hogy a kormány miért nehezíti meg a mozgáskorlátozott emberek közlekedését, ahelyett, hogy minden eszközzel támogatná a munkába, iskolába járásukat. Megszüntette a súlyos mozgássérülteknek járó pénzbeli közlekedési támogatást, majd úgy alakította át a súlyosan mozgássérült embereket segítő autóvásárlási (gépjárműszerzési) támogatást, hogy a választható új gépkocsik (néhány Suzuki modell) egyike sem felel meg a kerekesszékesek jelentős részének.
A gépjárműszerzési támogatás, a parkolási igazolvány, a súlyadó-kedvezmény és a lakás-akadálymentesítési támogatás megszerzéséhez a mozgáskorlátozottaknak a legtöbb esetben át kell esniük a 2012-ben bevezetett közlekedőképességi vizsgálaton. Ezen a korábbi jogosultak mintegy 60 százaléka nem megy át azért, mert a vizsgálat alapjául szolgáló rendeletet a munkaképesség felmérésére dolgozták ki, és alkalmatlan a közlekedőképesség minősítésére - mutat rá a MEOSZ.
Ennek szemléltetésére a szövetség példaként említi közleményében, hogy annak, akinek például lecsökkent a járástávolsága és nem képes lépcsőn menni, legfeljebb 20 százalékos mozgásszervi károsodás állapítható meg, ha állásában is bizonytalan és járásához segítséget igényel, legfeljebb 30 százalék, ám a parkolási igazolvány csak 40 százaléktól jár. Ugyanakkor minden, fogyatékossági támogatásban részesülő siket, autista, látás- és értelmi sérült ember automatikusan, külön vizsgálat nélkül jogosult a parkolási igazolványra és a gépjárműszerzési támogatásra, függetlenül attól, hogy gyaloglási, lépcsőn járási, teherhordási képességében korlátozott-e egyáltalán.
Süket fülek kormányzati részről
A szövetség megjegyzi: a MEOSZ évek óta jelzi ezeket a problémákat és a megoldási javaslatokat a kormány felé, mindhiába. A szövetség reméli, hogy ez alkalommal elkezdődik végre egy szakmai egyeztetés a mozgáskorlátozott emberek közlekedési lehetőségeinek javításáról.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Óriási a baj: Nagy Márton 2,5 százalékra rontotta a GDP-növekedést

Nem tudta tovább titkolni a kormány: kiderült volna az igazság Nagy Mártonékról

Nem áprilisi tréfa, amit holnaptól látni fog a kutaknál

Sorra kapnak észbe a légitársaságok, újabb fapados tuningolná a hűségprogramját

Helyzet van Szlovákiában: Robert Fico bárkit megkínál fertőzött tejjel, a katonák már a határokon

Váratlanul távozik pozíciójából Magyar Péter utódja

Döbbenet: ráesett egy autószerelőre idős ügyfele, csonttörés lett belőle

Már a titkosszolgálat is nyomoz a balatonalmádi lehallgatókészülék miatt

Negyven éve nem volt az aranynak ilyen kirobbanó negyedéve
