Bár azt tudták a vállalkozások, hogy az egyutas palackok visszaváltási rendszerének július eleji élesítése után szükséges az átállási idő, mire a lakosság kiszolgálásán túl a vendéglátóiparban is kialakul a jól működő gyakorlat, mostanra elfogyni látszik a cégek türelme.
A szállodákat, éttermeket, kávéházakat jelentő HoReCa szektor képviselői nemrég nyílt levélben fordultak a MOHU-hoz, hogy jelezzék azokat a nehézségeket, amelyek napi szinten megkeserítik a vállalkozók életét.
Eddigi tapasztalataik alapján ugyanis az üres palackok tömeges visszaváltására nem készült fel kellően az egyedüli szolgáltató.
Az Economx megkérdezte a MOHU-t, hogy áll a visszaváltás gyakorlata ezen a területen, amelyre közölték: nincs olyan település, ahol ne tudnák kiszolgálni az igényeket, de a folyamatos fejlesztés következtében már gyorsul és egyre hatékonyabb a rendszer.
Sorban állnak a bolti automatánál
Fontos, hogy felhívjuk a figyelmet a vendéglátósokat érintő gyakorlati problémákra, amelyek megoldásához kérjük a szolgáltató segítségét – áll abban a levélben, amelyet a Magyar Vendéglátók Ipartestülete küldött a MOHU-nak, több jelentős szakmai szervezet támogatásával.
Kifejtik:
komoly fennakadásokat tapasztalnak azóta, hogy a betétdíjas csomagolásokról szóló jogszabállyal kezdetét vette a kötelező rendszer működése.
A naponta több ezer palacknyi italt forgalmazó vendéglátóhelyek szerint a lakosság körében is döcögősen elterjedő rendszer egyelőre nem alkalmas arra, hogy kiszolgálja a HoReCa szektort is.
Késő ősszel ugyanis az üzletekben még mindennapos, hogy a műszak végére feltornyosul több száz palack, amit a vendéglátósok is csak a kisfogyasztóknak szánt automatáknál tudnak visszaváltani.
Ezek viszont nem a nagy mennyiségek fogadására lettek kialakítva, hiszen a palackokat egyesével kell adagolni.
A visszaváltás alkalmanként rengeteg időt rabol el az alkalmazottainktól, de azoktól is, akik éppen sorban állnak a bolti automatánál
– vázolta lapunknak az ipartestület.
Nem az ital, hanem a pénzük áll benne
A vendéglátósoknak lehetőségük van arra, hogy visszaváltási pontként jelentkezzenek a MOHU rendszerében, vagy igényeljék a házhoz érkező mobil RVM-t, azaz a visszaváltó gépkocsit.
A regisztrációs folyamat azonban rengeteg cégnél elakadt a bonyolult adminisztráció miatt, amelyben például olyan adatokat is kérnek, amely nem is áll rendelkezésre – jelezte az ipartestület.
Szerintük sürgős feladat lenne a tömeges átvételt biztosító szállító autók bevetése, de olyan, gyalogosan is megközelíthető visszaváltási pontok kialakítása is kell, amelyek a nagy fogyasztók gyors kiszolgálását teszik lehetővé például a belvárosi forgalmas helyek közelében, ahol nehezebben parkol le egy teherautó.
Előfordul, hogy
egy-egy rendezvény után a kiürült palackok elszállítása, a kapcsolódó bérköltség annyi pénzt elvisz a cégtől, amennyit visszakap a visszaváltáskor
– panaszolták.
De
van olyan vállalkozás is, amelyik plusz jelentős költségért már külön raktárt bérel, hogy tárolhassa a csomagolást,
amiben áll a pénze, több tíz- vagy több százezer forint.
A vendéglátósok ugyanis a lakossághoz hasonlóan szintén minden esetben előre kifizetik az egyutas palackok árát a nagykereskedőknek, mielőtt eladják az abban lévő italt és hozzájutnak a pénzükhöz.
Jelenleg négy, hamarosan hét telephely lesz
Folyamatosan kapcsolatban állunk a szakmai szervezetekkel, így jött létre a HORECA visszaváltó pont is a MOHU Zrt. által működtetett rendszerben. Ez a partnertípus biztosítja a házhoz menő visszaváltást és a visszaváltási díj azonnali bankszámlás megtérítését a mobil RVM szolgáltatásunk keretein belül. Az átvétel gyorsul, amit a pozitív visszajelzések igazolnak – közölte megkeresésünkre a MOHU.
Mint jelezték, a folyamatos fejlesztés és bővítés alatt álló mobil RVM jelenleg országosan négy telephelyről indulva gyűjti be a kézi visszaváltók és a HORECA szereplők által gyűjtött palackokat.
Nincs olyan település az országban, ahova ne tudnánk elszállítást szervezni, de a kiszolgálás még optimálisabb lesz a közeljövőben nyíló három újabb telephellyel
– emelték ki.
Mennyiség alapján megy a túraszervezés
Megtudtuk: az egyik félreértés amiatt lehet, hogy a vendéglátóhelyekről nem egyedi megrendelés vagy rendszeres menetrend alapján szervezik meg az elszállítást, hanem a MOHU digitális rendszerében lejelentett, üres palackmennyiség szerint.
A minimum elszállítható mennyiség 900 darab palack, de a napi mennyiségi lejelentéssel akár ennél kevesebb palack is begyűjthető, ha az üzlet útba esik a szállító autónak és abban van még szabad kapacitás – jelezte a vállalat.
Hozzátették: a 900 darabos minimum mennyiség tárolása optimálisan megoldható 1-2 négyzetméteren, például úgynevezett rolikocsi igénybevételével.
Tárgyalnak a belvárosiakkal, cél a hatékonyság
A MOHU elismerte, hogy a mindennapokban maguk is szembesülnek a belvárosi vendéglátóhelyek visszaváltási nehézségeivel, ezért már tárgyalásokat folytatnak olyan helyszínekkel, ahol biztosítanák a helyet és az üzemeltetést nagy kapacitású garatos automaták elhelyezésére.
Emellett egyeztetnek az új és felújított hulladékudvarokba kihelyezhető automatákról is, de
a vendéglátósok, szállodások figyelmét is felhívták arra, hogy lehetőség szerint maguk biztosítsanak egy-egy ilyen nagy kapacitású visszaváltó helyszínt a közös használatra.
Ezt csak ezek a cégek vehetnék igénybe, a lakossági fogyasztók nem.
A rendszer hatékonyságát és a partnereink visszaváltási rendszerben való hatékonyabb részvételét elősegítő javaslatokat a MOHU Zrt. is támogatja – hangsúlyozta a szolgáltató a vállalkozások megnyugtatására.