A feleslegessé váló e-matricák február 1-től március 15-éig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) 17 ügyfélszolgálati irodájában, postai és elektronikus úton is visszaválthatók a véglegesített díjrendelet értelmében. Ez jár némi papírmunkával, adminisztrációval, illetve figyelni kell arra is, hogy ki vállalja magára az ügyintézést.
Melyik matrica váltható vissza?
Fontos, hogy nem elég a jogosultság visszaváltásához az, ha az autós csupán meggondolta magát.
Azok a megyei matricák válthatók vissza, amelyeket
- 2014. december 31. és 2015. január 31. között vásároltak meg, és
- amelyet csak olyan útszakaszon használtak, amely 2015. február elsejétől válik újból díjmentessé,
- vagy a megyei e-matricák területi hatályának újraértelmezése miatt feleslegessé vált.
Előbbire példa a Budapestről a ferihegyi reptérre vezető út - átmenetileg - fizetőssé tett rövid szakasza, utóbbira pedig a meg is szűnő Vas megyei matrica.
Elektronikusan, postán vagy személyesen?
Elektronikus úton a nemzetiutdij.hu honlapon a "Megyei e-matrica visszaváltása" menüpont alatt található igénylőlap kitöltésével és elküldésével váltható vissza a feleslegessé vált e-matrica.
Azok az autósok, akik a személyes vagy a postai ügyintézést választják, a nemzetiutdij.hu weboldalról letölthető, vagy az ügyfélszolgálati irodákban átvehető formanyomtatvány kitöltésével nyújthatják be a visszaváltási igényüket. Kell más dokumentum is, erről néhány sorral lejjebb olvashat.
Mivel az ügyfélszolgálatok jellemzően gyorsforgalmi úton közelíthetőek meg, személyes ügyintézés esetén a megyei jogosultság a visszaváltás napján a nap végéig érvényben marad, vagyis immár matrica nélkül legálisan haza lehet menni ügyintézés után az amúgy díjköteles utat használva.
Az országszerte a megszokott nyitvatartási idővel üzemelő 17 NÚSZ ügyfélszolgálati iroda közül az M3 12-es kilométerénél található budapesti, valamint a budaörsi, székesfehérvári, szombathelyi és dunaújvárosi ügyfélszolgálati irodáknál a megyei e-matricák visszaváltását mobilcsoportos díjellenőrző járművek segítik - ígéri a NÚSZ.
Ki intézkedhet? Milyen dokumentum kell?
A jogosultság visszaváltását elektronikus úton és személyesen akár a gépjármű üzembentartója, akár a gépjármű jogszerű használója kezdeményezheti, postai úton viszont csak az üzembentartó járhat el.
Az ügyintézéshez
- a megváltott e-matrica megvásárlását igazoló ellenőrző szelvény
- vagy a nyugtázó értesítés (pl. SMS, e-mail)
- továbbá a gépjármű forgalmi engedélye,
- valamint az igénylőlap kitöltése
szükséges.
Ha más szakaszt is használt, ne váltsa vissza!
A visszaváltás előtt érdemes figyelembe venni, hogy az e-matrica árának visszatérítése az úthasználati jogosultság eredeti időtartamra vonatkozó megszűnésével jár.
Ez azt jelenti, hogy pótdíjfizetési kötelezettsége keletkezhet annak az autósnak, aki az adott megyén belül díjmentessé vált szakaszon kívül más egyéb szakaszt is használt, vagy a visszaváltott e-matrica szerinti megyén belül nem csak azon a szakaszon közlekedett, amelyik a megyei e-matricák területi hatályának változása miatt február 1-től a szomszédos megyére érvényes e-matricával is használható.