A Wizz Air vélhetően a fogyasztók döntésének szempontjából jelentős információkat hallgat el vagy közöl későn online felületein, hogy a drágább lehetőségek irányába befolyásolja a jegyvásárlókat – írja közleményében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A nemzeti versenyhatóság arról is beszámol, hogy a Wizz Air Hungary Zrt. a gyanú szerint elhallgatja a fogyasztók elől, hogy a legolcsóbb csomagopciót is van lehetőségük kiegészíteni elsőbbségi szolgáltatás, illetve feladott poggyász megrendelésével.
A GVH szerint a légi társaság egyes, magasabb költségű csomagopciókkal kapcsolatban megtévesztően állíthatja, hogy akár drágább is lehet, amennyiben csak az utasfelvételkor foglalnak maguknak ülőhelyet – ez ugyanis vélhetően csupán más, olcsóbb csomagopcióra igaz.
A vállalkozás emellett az online utasfelvétel során félrevezető megnevezéssel, illetve egyéb technikai megoldásokkal kapacitálhatta a fogyasztókat a feláras ülőhelyválasztásra
– közölte a GVH.
Sötét mintázatok az online kereskedelemben
A versenyhatóság tavaly ősszel – átfogó gyorselemzését követően – nyomatékosan figyelmeztette a Magyarországon elérhető légitársaságokat arra, hogy jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken.
A GVH már októberben jelezte: ha az érintett piacon nem észlelhető előrelépés, versenyfelügyeleti eljárások keretében vizsgálhatja a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését.
A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság a múlt hét elején hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az úgynevezett sötét mintázatok jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben.
Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.
Még egyáltalán nem biztos, hogy megbüntetik a Wizz Airt
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.