Tízből négy magyar vásárló havonta átlagban 3-4 ezer forintot költ zöldségekre és gyümölcsökre, de közel ugyanennyi azok aránya, akiknél már több mint 5 ezer forintra rúg a számla - derül ki az ötszáz termelőt tömörítő a Délalföldi Kertészek Szövetkezete (DélKerTÉSZ) felméréséből.
Zöldségekért és gyümölcsökért a legtöbben a nagyobb boltláncokba vagy hipermarketekbe mennek, mindössze a vevők 42 százaléka szerzi be ezeket külön zöldségesnél.
A kutatás szerint a magyarok 52 százaléka hajlandó többet fizetni az itthon termelt zöldségért vagy gyümölcsért, és a többség szerint ezeknek jobb az íze. A 18-65 éves magyarok döntő többsége, 88 százaléka szokott zöldséget és gyümölcsöt vásárolni, a legtöbben leginkább boltláncokban vagy hipermarketekben teszik. A nagy boltláncok aránya 73 százalék. A legkevésbé termelői piacok népszerűek, a vevők 17 százaléka szerzi innen be az árut.
A kutatásból az is kiderült, hogy azoknak a többsége, akik szoktak zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolni havonta háromezer forintnál többet költenek ezekre a termékekre. Havonta 1-2 ezer forintból csak a vevők 19 százaléka ússza meg a zöldség-gyümölcs vásárlást. A legtöbbet, azaz több mint havonta ötezer forintot költők között többségben vannak a nők és a 30-asok, valamint a közép-magyarországi régióban élők. A magyar zöldséget vagy gyümölcsöket is inkább a nők és a falun élők hajlandóak előnyben részesíteni.
Ár, kinézet, szezon, csomagolás
- Azt tapasztaljuk és a felméréseink is azt mutatják, hogy bár még mindig az ár a legfontosabb tényező, de a vásárlók egyre inkább figyelnek arra, honnan jönnek az élelmiszerek – mondta Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke. - Az egész Európában elszálló áram-, gáz- és műtrágyaárak miatt nem elvárható, hogy a zöldség- és gyümölcstermelők a tavalyi áron adják a termékeiket.
A felmérésből az is kiderült, hogy tíz vásárlóból négyen sokszor nem tudják eldönteni, honnan származik az adott termék. Ezzel a problémával leginkább a 30-asok és a felsőfokú végzettségűek találkoztak. A vásárlást leginkább befolyásoló tényezőket sorba véve, a lista első helyén az ár végzett, a magyarok 81 százalékának – és főleg a férfiaknak - ez a legfontosabb szempont. Utána jön 62 százalékkal a zöldség vagy gyümölcs kinézete, míg a vevők 42 százaléka arra figyel, minek van éppen szezonja. Mindössze 13 százalék azok aránya, akiket a termék csomagolása is befolyásol, a márkanév pedig mindössze a vevők százalékát érdekel.