Az X-Ventures Béta tulajdonrészt szerzett a Balaton Dock Kft-ben, amely két újonnan épülő balatoni kikötő, az alsóőrsi és a balatonfenyvesi kikötő üzemeltetője lesz. A két kikötőben 2016-ban összesen 590 helyet alakítanak ki.
A kikötőkben lehetőség lesz arra, hogy a hajók egész évben, minden kockázat nélkül a vízen maradjanak, amit a tavon ritkaságnak számító, jelenleg kevés kikötőben alkalmazott vízforgató rendszer garantál; ez biztosítja a befagyott Balaton esetén is a jégmentes vízfelületet a hajók körül. Az egész éves igénybevételt szem előtt tartva a tervezett kikötők vizének tisztán tartása is kiemelt fontosságú lesz, melyről nagy teljesítményű vízcserélő gondoskodik majd. A kikötőkben a hajók mozgatása egy, a Balatonon jelenleg még nem alkalmazott hidraulikus sólya kocsival történik majd.
Balatonfenyvesen a kikötő elkészülése után a móló végén személyhajó-kikötő is lesz, ahol a Keszthely és Badacsony közötti szakaszon közlekedő személyszállító hajók is kiköthetnek.
Várólistáról lehet csak bekerülni
Az alap most először fektetett ebbe a szektorba. Zsembery Levente, az X-Ventures vezérigazgatója szerint nagy az igény az új balatoni kikötők iránt, sok helyen folyamatos a várólista. Ráadásul ez két prémium kikötő lesz és a tapasztalat azt mutatja, hogy egy jól működő kikötő olyan további szolgáltatásokkal bővíthető, amely komoly addicionális növekedési lehetőséget rejt magában.
A Balaton Dock másik két tulajdonostársa a két alapító; Bartos Dénes nyolcszoros magyar bajnok vitorlázó, és fia, Bartos Csaba.
Az X-Ventures Bétának ez a negyedik befektetése a cigarettafilter fejlesztéssel foglalkozó Optifilter, a nőgyógyászati diagnosztikai eszközt fejlesztő Origynation, és a gyógyszerkutatással foglalkozó Vudbenk Life Science után. A négy társaságban együtt több mint kétmilliárd forintos befektetést vállalt az Alap.
Van még hely kikötőfejlesztésnek
A Balaton partján 24 településen összesen 74 kisebb-nagyobb, különböző típusú kikötő üzemel. Egy 2008-as felmérés szerint Magyarországon körülbelül 6000 hajót tartanak nyilván, amiből 5000 a Balatonon vesztegel. A kikötőhelyek egyharmada a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) tulajdonában van. A BH legutóbbi jelentése szerint kikötőiben néhány százalékkal tovább nőtt a bérlők száma. A cég 11 vitorláskikötőjében több mint 90 százalékos a kapacitáskihasználtság. A BH szerint "Nemzetközi összehasonlításban továbbra is alacsony a Balaton kihasználtsága hajózás szempontjából, ezért helye van a további kikötői fejlesztéseknek
A balatoni vitorláskikötők fejlesztése iránti igényt mutatja, hogy több kikötőjében várólistát kell vezetni a helyet bérelni kívánókról. A várólistáról való bekerülés ideje pedig években mérhető, ezért a várakozókat minden szóba jöhető alternatívával érdemes megtalálni.
Az igények is változnak: folyamatosan nő az átlagos hajóméret, a szolgáltatások száma, minősége - például a víz- és villanyellátás, a környezet - is egyre nagyobb szerepet kap. A "szabadidős" vitorlázók köre is folyamatosan bővül, a Balaton rendre otthont ad nemzetközi versenyeknek.
Hol van a legtöbb kikötő?
A leginkább keresett kikötők a Balaton keleti medencéjében vannak (Balatonfüred, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Csopak), itt helyezkedik el az alsóörsi kikötő. Bár a Balaton nyugati medencéje nem feltétlenül a hajótulajdonosok elsődleges célpontja, a Balatonfenyvesi a partszakaszon 12 kilométer hosszan nincs vitorláskikötő: A beruházással a környék legmodernebb kikötője fog megvalósulni.
Az X-Ventures Beta Kockázati tőkealap egy 4,3 milliárdos saját tőkéjű, 10 éves futamidejű tőkealap, mely az Új Széchenyi Terv Kockázati Tőke Programok Közös Növekedési Alap alprogramjának (JEREMIE 2) keretében jött létre.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Brüsszel megunta az óraátállításosdit, el is dőlt a kérdés

Miért vártak heteket, hogy ledobják a bombát Orbán Viktor csatájában?

Eurómilliárdos veszteséget halmozott fel a Magyarországon is leépítő autóipari beszállító

Hidegzuhany jött a németek csoda fegyvergyártójára

Egész Európa pirosba borult reggel

Előbb-utóbb elgondolkodnak a láncok tulajdonosai, hogy érdemes-e Magyarországon maradni

„Süvít, mint egy hajtómű", lemond Vucic, ha kiderül, hogy bevetették - perdöntő felvételek jöttek ki

A Prémium Állampapír sztori csak hab a tortán, e nélkül is erős lehet az év az ingatlanpiacon

Megjöttek az első tapasztalatok a szabad szakrendelő-választásról
