Az X-Ventures Béta tulajdonrészt szerzett a Balaton Dock Kft-ben, amely két újonnan épülő balatoni kikötő, az alsóőrsi és a balatonfenyvesi kikötő üzemeltetője lesz. A két kikötőben 2016-ban  összesen 590 helyet alakítanak ki.

A kikötőkben lehetőség lesz arra, hogy a hajók egész évben, minden kockázat nélkül a vízen maradjanak, amit a tavon ritkaságnak számító, jelenleg kevés kikötőben alkalmazott vízforgató rendszer garantál; ez biztosítja a befagyott Balaton esetén is a jégmentes vízfelületet a hajók körül. Az egész éves igénybevételt szem előtt tartva a tervezett kikötők vizének tisztán tartása is kiemelt fontosságú lesz, melyről nagy teljesítményű vízcserélő gondoskodik majd. A kikötőkben a hajók mozgatása egy, a Balatonon jelenleg még nem alkalmazott hidraulikus sólya kocsival történik majd.

Balatonfenyvesen a kikötő elkészülése után a móló végén személyhajó-kikötő is lesz, ahol a Keszthely és Badacsony közötti szakaszon közlekedő személyszállító hajók is kiköthetnek.

Várólistáról lehet csak bekerülni

Az alap most először fektetett ebbe a szektorba. Zsembery Levente, az X-Ventures vezérigazgatója szerint nagy az igény az új balatoni kikötők iránt, sok helyen folyamatos a várólista. Ráadásul ez két prémium kikötő lesz és a tapasztalat azt mutatja, hogy egy jól működő kikötő olyan további szolgáltatásokkal bővíthető, amely komoly addicionális növekedési lehetőséget rejt magában.

A Balaton Dock másik két tulajdonostársa a két alapító; Bartos Dénes nyolcszoros magyar bajnok vitorlázó, és fia, Bartos Csaba.

Az X-Ventures Bétának ez a negyedik befektetése a cigarettafilter fejlesztéssel foglalkozó Optifilter, a nőgyógyászati diagnosztikai eszközt fejlesztő Origynation, és a gyógyszerkutatással foglalkozó Vudbenk Life Science után. A négy társaságban együtt több mint kétmilliárd forintos befektetést vállalt az Alap.

Van még hely kikötőfejlesztésnek

A Balaton partján 24 településen összesen 74 kisebb-nagyobb, különböző típusú kikötő üzemel. Egy 2008-as felmérés szerint Magyarországon körülbelül 6000 hajót tartanak nyilván, amiből 5000 a Balatonon vesztegel. A kikötőhelyek egyharmada a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) tulajdonában van. A BH legutóbbi jelentése szerint kikötőiben néhány százalékkal tovább nőtt a bérlők száma. A cég 11 vitorláskikötőjében több mint 90 százalékos a kapacitáskihasználtság. A BH szerint "Nemzetközi összehasonlításban továbbra is alacsony a Balaton kihasználtsága hajózás szempontjából, ezért helye van a további kikötői fejlesztéseknek

A balatoni vitorláskikötők fejlesztése iránti igényt mutatja, hogy több kikötőjében várólistát kell vezetni a helyet bérelni kívánókról. A várólistáról való bekerülés ideje pedig években mérhető, ezért a várakozókat minden szóba jöhető alternatívával érdemes megtalálni.

Az igények is változnak: folyamatosan nő az átlagos hajóméret, a szolgáltatások száma, minősége - például a víz- és villanyellátás, a környezet - is egyre nagyobb szerepet kap. A "szabadidős" vitorlázók köre is folyamatosan bővül, a Balaton rendre otthont ad nemzetközi versenyeknek.

Hol van a legtöbb kikötő?

A leginkább keresett kikötők a Balaton keleti medencéjében vannak (Balatonfüred, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Csopak), itt helyezkedik el az alsóörsi kikötő. Bár a Balaton nyugati medencéje nem feltétlenül a hajótulajdonosok elsődleges célpontja, a Balatonfenyvesi a partszakaszon 12 kilométer hosszan nincs vitorláskikötő: A beruházással a környék legmodernebb kikötője fog megvalósulni.

Az X-Ventures Beta Kockázati tőkealap egy 4,3 milliárdos saját tőkéjű, 10 éves futamidejű tőkealap, mely az Új Széchenyi Terv Kockázati Tőke Programok Közös Növekedési Alap alprogramjának (JEREMIE 2) keretében jött létre.