A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke
A gazdasági válság kezdete óta Magyarországon is egyre több vállalat keres coachokat, akik segítségével növelhető a hatékonyság, de ami még ennél is fontosabb, a cégek egyre inkább igénylik annak bizonyítását, hogy a coachingnak van hatása az üzleti eredményre − mondta lapunknak Bartheldné Ábri Judit executive coach és kommunikációs tanácsadó. A cégek elvárása egyre inkább az, hogy az alapvető üzleti célokban legyen javulás, előfordul, hogy ezt számszerű eredményekhez is kötik.
A coaching eredményét négy szinten lehet mérni, de a legfontosabb, hogy a coachok már az elején arra biztassák a vezetőt, hogy tűzzön ki egy-egy konkrét célt, amelyet közösen el tudnak majd érni. Az első szint a visszajelzés, míg a második a megszerzett ismeretek méréséhez kapcsolódik, az utóbbi annak megállapítását jelenti, hogy a vezető mit tanult a coachtól, hiszen a továbbiakban ő válik coachcsá a beosztottak számára. A harmadik mérhető szint a viselkedésbeli változásé a vezetésben, például hogy a coaching időszak után a vezető nem "mikromenedzsel", át meri adni a felelősséget a beosztottaknak.
Csak az első három szint után lehet mérhető javulást várni az üzleti eredményekben − ez már csak amiatt is bekövetkezhet, hogy a vezető idejének jelentős része felszabadul. Legalább ugyanennyire fontos válság idején a költségcsökkentés. Nem feltétlenül a rövid távú eredmények dominálnak a coach teljesítményének mérésében, hiszen a hatása még évekkel később is érezhető lehet, beleivódik a vállalati kultúrába, főleg ha a vezető nyitott erre − mondta a szakember.
Leküzdötték a válság hatásait
Karmazin György akkor fordult coachhoz, amikor a válságban stagnálni kezdett a vállalata. Ki kellett választani azt a fejlődési vonalat, vállalati kultúrát, amelynek segítségével újra javulást érhetünk el árbevételben, nyereségben és piaci részarányban egyaránt − mondta a Napi Gazdaságnak a szolnoki székhelyű BI-KA Logisztika Kft. tulajdonosa.
A coaching után a cég árbevétele 25 százalékkal, üzleti eredménye 40 százalékkal nőtt, és elérték, hogy a vállalat mostanáig a vetélytársakénál magasabb növekedési pályán mozogjon. Egy vezető nehezen talál megbízható, szakmailag felkészült személyeket, akiktől tanácsot tud kérni, akik információt adnak át arról is, hogy más cégek hogyan fejlődnek − véli Karmazin.
Hatékonyságot növelnek
A válság miatt a kkv-k is egyre inkább alkalmaznak coachot − mondta Bartheldné Ábri Judit. A coachingnál nagyon fontos a változtatás iránti elköteleződés az ügyfél részéről, és ez a szándék a kkv-knál a leginkább észrevehető, mert ott a vezető közvetlenül érdekelt a hatékonyságnövelésben. A vállalat mérete is meghatározza, mikor vehet valaki igénybe coachot, mert ki kell termelni a coach óradíját, de egy 10-20 fős mikrovállalkozás számára már jó megoldás lehet, ha nehéz helyzetbe kerül vagy változtatni akar − tette hozzá Karmazin.
A coaching elsősorban a felső vezetőknek szól, főleg annak egyéni formája, de nagyon sok cég talent programok keretében, a tehetségek menedzselésére használ coachot, tehát középvezetői szinten is kezdik bevezetni − mondta Bartheldné Ábri Judit. Vannak olcsóbb formái is: a csoportos coaching az azonos problémákkal küzdő középvezetőknek szól, a teamcoaching pedig egy-egy projektre koncentrál, ahol a projektvezető és beosztottai dolgoznak együtt egy adott célért.
A coach elsősorban az interperszonális kapcsolatokban segíti a vezetőt: hogyan delegáljon feladatokat, hogyan kommunikáljon a beosztottakkal, hogyan legyen asszertívebb. A coach magával tudja hozni azokat a más cégeknél megfigyelt jó vállalatvezetési gyakorlatokat, amelyekről a többi vállalat más módon nem szerezhetne információt − tette hozzá az executive coach.