A Kreatív Online cikkében azt kívánja bemutatni, hogy a 2010 májusi kormányváltás óta milyen piaci folyamatok zajlottak le a közterületi piacon, illetve, hogy az állam hogyan avatkozott be a közterületi piac működésébe. A folyamatok a szakportál szerint három csoportba oszthatók:
- Simicska Lajos és Nyerges Zsolt üzletemberek több cégben tulajdonrészt szereztek a közterületi piacon.
- Az állam és az állami cégek (például a BKV) vagy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA)) törvénnyel, rendelettel vagy a közbeszerzést megkerülve igyekeztek a Simicska-Nyerges érdekeltségbe tartozó cégek piaci pozícióit erősíteni, másokét gyengíteni, vagy ellehetetleníteni.
- Az állami cégek és szervezetek hirdetési gyakorlata, legalábbis ami a közterületi piacot érinti, pontosan Simicska és Nyerges érdekeltségei javára alakult a kormányváltás óta.
Több mint egymilliárd forintos adózott nyereséggel zárta a 2011-es évet a közterületi reklámmal foglalkozó Publimont - írta korábban az Origo. A cég a Fidesz-közeli üzletembereknek tartott Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozik, csakúgy mint a hasonló tevékenységet folytató Mahir Cityposter, Euro Publicity és "A Plakat" nevű cégek. Mivel Fonyó Károly a Mahir Cityposter ügyvezetője is, aki egyébként a Metropolt tulajdonló Megapolis Media nevű cég száz százalékos tulajdonosa, egyben az Euro-AWK résztulajdonosa, ezért ezt a céget is a Fidesz-közeli közterületi médiakonglomerátumhoz sorolta a Kreatív Online, még akkor is, ha hivatalosan, a cégbírósági adatok szerint a többségi tulajdonosa az Euro-AWK koblenzi anyacége. A cégeket - a Mahir kivételével - a II. kerületi Bég utca és Törökvész út által határolt Rózsa-házak irodakomplexumba jegyeztek be.
Az állami hirdetőknek egyre fontosabb a közterületi reklám
A közterületi reklámpiac számára az államtól közvetlenül (minisztériumok, önkormányzatok, direktben költő cégek, mint például a BKV és az MTVA), vagy közvetetten, médiaügynökségeken keresztül származó bevételek a kereskedelmi hirdetőktől származó forgalomtól jócskán elmaradnak. A Kantar Media listaáras költési adatai szerint a csak az állami hirdetésekből érkező forgalom egy 2007-es és 2009-es megtorpanást kivéve folyamatosan nőtt 2002 és 2011 között. A Kantar listaárai alapján az állami oldalról érkező forgalom így néz ki: 2008: 1,57 milliárd, 2009: 1,52 milliárd, 2010: 2,32 milliárd és 2011: 3,59 milliárd.
Ez alapján az látszik, hogy a közterületet az állami hirdetők egyre fontosabb médiumnak tartották, 2011-ben pedig listaáron majdnem 1,3 milliárddal, 54 százalékkal költöttek többet a közterületi piacon, mint 2010-ben. Ezzel 2011-ben a teljes piac köztéri bevételeinek 9,3 százaléka érkezett állami forrásból, míg 2002-ben még csak 1,8 százalék volt ez a szám listaáron.
A Publimonthoz ment az állami pénzek 70 százaléka
Az állami hirdetőktől érkező pénzek elosztása soha korábban nem volt ennyire aránytalan, mint a kormányváltás után, vagyis 2010 májusa és 2011. december 31-e között. A Kantar Média állami szektoros nyilvántartása szerint a Publimont 2011-ben 70 százalékos, a Mediacontact 14, az Euro-AWK 10, az Epamedia csoport (tagjai: Epamedia, Multireklám, Intermedia, Akzent, Outdoor, Magnum Megaborad) 4 százalékos, míg a maradék cégek 2 százalékos részesedéssel zártak a listaáras bevételek alapján - és ebben nincs benne a Mahir Cityposter, amely a Kantar elmondása szerint nem szolgáltat adatot. Ugyanakkor a Mahir Cityposterbe egészen biztosan ment állami pénz, hiszen a hirdetőoszlopokon látható volt, hogy a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Villamos Művek, az MTVA, a KSH és az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is foglalt felületeket a Mahirnál 2011-ben - írta a Kreatív.