Az autógyártóknak és -kereskedőknek is jelentős átszervezéseket kellett végrehajtaniuk az idei első félévben, és a járvány miatt kialakult alkatrészhiány erre meg is adta a lehetőséget a szereplőknek. Az átszervezés egyik fő pontja, hogy az egyes kereskedői hálózatok nem márkakereskedőként, hanem a gyár közvetlen ügynökeként dolgoznak majd a jövőben – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke.
Európában egyelőre pilotprojektként működik ez az új rendszer, a gyártók tesztelik az ügyfelek és a kereskedelmi szereplők reakcióit. Ha beválik az új módszer, akkor átlagosan 20, de egyes márkák esetében akár 50 százalékkal mérséklődhet a kereskedői létszám.
Nem jöttek be a számítások
Tavaly év végén úgy számoltunk, hogy 2022 második felére szépen javul a gyártók szállítási készsége, köszönhetően annak, hogy nem raktárra, hanem megrendelésre gyártanak, és a szűkített paletta felszabadít alkatrészeket a nagyobb értékű autók számára - mondta Gablini Gábor.
Mindezt keresztülhúzta a háború, sőt tovább rontotta a helyzetet, és olyan gyakorlatok honosodtak meg, amelyekre a rendszerváltás óta nem volt példa. Szinte minden gyártónál megszűnt az árgarancia, és a hosszú szállítási idők miatt sokszor az árak sem láthatók előre.
Végeláthatatlan drágulás
A szakember elmondása szerint soha nem látott mértékben drágultak az autók, és mivel egyelőre nem látszik, hogy a közeljövőben mikor és milyen szinten sikerül megfékezni a forint tartós gyengülését, nincs rá garancia, hogy az árak emelkedése megszűnne vagy az üteme csökkenne az év második felében.
Idén eddig átlagosan több mint 20 százalék volt a drágulás, de egyes modellek, márkák esetében elérte vagy meg is haladta a 40 százalékot. Mindez drasztikusan szűkíti az új autót vásárlók körét.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!