Továbbra is felemás számokat produkál a magyar autópiac. Decemberben kevesebb mint 10 ezer új személyautó kelt a magyar piacon, ami 11 százalékos csökkenést jelent éves szinten. Ezzel szemben 2018-ban - az egész év során - összesen több mint 136 ezer új személyautó talált gazdára, ez viszont 17,5 százalékos emelkedésnek felel meg - derül ki a Datahouse legfrissebb adataiból.
Suzuki az élen
A 136 ezer személyautóból több mint 19 ezer darabot adott el a Suzuki. Ezzel messze vezeti a darabszám szerinti rangsort és 14 százalékos piaci részesedést tudhat magáénak az Esztergomban gyárat működtető japán márka. Ez azt is jelenti, hogy tavaly minden hetedik eladott új személyautó Suzuki volt a magyar piacon.
A második helyen szerepel a Ford, több mint 13 ezer autóval, a harmadik a Skoda közel 12 ezerrel. Majd az Opel, a Volkswagen és a Toyota következik a sorban. A top 10-ben helyet kapott még Dacia, a Renault, a Kia és a Nissan is.
Betett a WLTP
A növekedést az év első nyolc hónapjában hozta össze az autópiac, szeptember óta ugyanis gyengék a számok. Január és augusztus közötti időszakban 17,5-45 százalékos havi növekedés volt. Az év utolsó négy hónapjában egyedül októberben volt szerény többlet (5,4 százalék), a többiben kevesebb autó ment el, mint egy évvel azelőtt.
A számokból látható éven belüli fordulat nem a kereslet visszaesésével, hanem adminisztratív okokkal magyarázható. Mégpedig az új úgynevezett WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) fogyasztásmérési tanúsítvány bevezetésével magyarázható. A WLTP-bizonyítvány nélkül ugyanis nem kerülhet forgalomba új autó, sok modell pedig még nem rendelkezik vele. (Erről ebben a cikkünkben olvashat bővebben.)