Az amerikai bázisú járműipari vállalat már október közepén bejelentette a gyárbezárást, a leépítések decemberben történnek meg. A cég Gödöllőn lévő másik üzeme átvette volna a gyöngyösi gyárban dolgozó munkavállalókat, ám azok döntő hányada nem akart átmenni a körülbelül 50 kilométerrel arrébb lévő városba, mondván: nem akarnak ilyen messzire ingázni. Így inkább az elbocsátás mellett döntöttek, mindössze húsznál valamivel több dolgozó szegődött át a Gödöllőre - mondta lapunknak Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke.
A munkavállalók nem félnek attól, hogy nem tudnak majd elhelyezkedni, hiszen a hevesi régióban rengeteg termelővállalat küzd létszámgondokkal, ezek nagy valószínűséggel fel fogják szippantani ezt a mintegy 500 főt, ezzel együtt Gyöngyösön továbbra is fennmaradhat a munkaerőhiány. A Lear az üzemi tanáccsal és a szakszervezetekkel egyeztetett a döntésről és a Munka törvénykönyve (Mt.) által előírt minimumnál jóval magasabb mértékben sikerült megállapodni végkielégítések és más juttatások mértékéről.
A gyárbezárás oka, hogy a társaság úgy ítélte meg, hogy az elektromos kábelelosztó egységeket (kábelkorbács) gyártása Magyarországon már túl magas munkaerő-költséggel jár, ezért az eddig Gyöngyösön működő munkafolyamatokat Ukrajnába, Szerbiába és Romániába viszi. Ezeket az alacsony hozzáadott értéktartalmú kézi munkákat nem lehet robotizálni. Az ilyen jellegű folyamatokat a rendszerváltás idején hozták ide nyugatról, most már ezek mennek még keletebbre - magyarázta Kozma. Az üzemnél egyébként az átlagkereset az országos átlag közelében volt. (ebben benne vannak a túlórák, a prémiumok és az egyéb juttatások is.)
Az autógyárak számára még megéri az ilyen összeszerelő jellegű munkákat hazánkban végeztetni, hiszen azok drágán adják el késztermékeiket. Ám a beszállítói bázis - ahová a Lear is tartozik -, nem tud drágán értékesíteni, mert az autógyártók célja, hogy a szükséges alkatrészeket (többek közt kipufogó, váltó, kormány) minél olcsóbban szerezzék meg, ezért lefelé nyomják az árakat beszállítók irányába - részletezte az érdekképviseleti vezető.
A Lear tavaly hasonló okokból csukatta be móri autóüléshuzat-gyártó üzemét, a mostani gyárbezárást követően pedig még további két üzeme működik tovább Magyarországon: az egyik gödöllői telephely, ahol mintegy 1100 főt, a másik a győri üzem, ahol pedig körülbelül 500 főt foglalkoztatnak.
Az 1997-ben létrehozott gyöngyösi gyár fénykorában, 2004-ben még 2200 embernek adott munkát, azóta viszont folyamatosan leépítettek. A Lear volt Gyöngyös legnagyobb adózója az elmúlt húsz évben, a város azonban komolyabb bajba nem kerül, hiszen a Giant Global Group 15 milliárdból egy bicikligyárat épít fel a városban, itt van továbbá a P&G pelenkagyára, a B. Braun orvostechnológiai cég pedig új csarnokot épít és több száz munkavállalót kíván majd fölvenni.