Miközben az autógyártók és a hozzájuk közelebb eső beszállítók a beszállítói láncok megszakadására panaszkodnak, a többieknél sokszor az csapódik le, hogy a multik saját állításuk szerint újraindultak, mégsem vásárolnak tőlük - olvasható a portálon.
Mindenki bejelentette, hogy a két-három hetes leállás után újraindul, de hazudnak, töredék teljesítménnyel kezdték újra a termelést, valójában nem kettő-három, hanem nyolchetes leállásról beszélünk
- mondta a lapnak egy számos autótípushoz alkatrészeket gyártó, közel kétszáz főt foglalkoztató autóipari beszállító cég vezetője még május közepén.
Sokan az információhiányra panaszkodnak, hiszen nem tudják, mikor, milyen kapacitással indul újra a gyártás.
Az autóipari cégeknek alumíniumöntvényeket előállító, 2018-ban közel 40 milliárdos árbevételt produkáló Fémalk Zrt. kereskedelmi igazgatója szerint márciusban 90 százalékkal zuhantak be a lehívásaik. Bár május elején visszakapaszkodtak 50 százalékra, a hónap közepén újra csökkentek a lehívások, és ismét a válság előtti szint 10-20 százaléka közé estek vissza.
A korábbi költségekkel tartósan ezt egyetlen cég sem bírja, így az autóiparban is teljesen általános volt a kölcsönzött munkaerő elküldése, sőt nagyon sok helyen az állandó állományból is le kellett építeni még azelőtt, hogy a kormányzati bértámogatás megérkezett volna. Ám utóbbi is csak időlegesen juttatja levegőhöz a cégeket. Volt olyan piaci szereplő, aki azt mondta, ilyen rendelésszint mellett legfeljebb három-négy hónapig bírja, június vége fele bedől. A kisebb tartalékkal rendelkező, a beszállítói láncban hátrébb lévő vállalatoknál pedig ennél is előbb bekövetkezhet ez.
Ez pedig láncreakciót indíthat el, hiszen ha egy alkatrész hiányzik, akkor áll az egész gyártás.
A magyarországi gyártók a G7-nek kivétel nélkül azt hangsúlyozták, hogy a vevői igényektől függ, hogyan ütemezik a termelés felfuttatását. Egyelőre nem túl jó hír, hogy az autóeladások nem igazán indultak be.