A kormány autópályák üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárása nyomán 2022. szeptember 1-től 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetési és fenntartási, valamint fejlesztési feladatait az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. látja majd el.
Ugyanakkor a Magyar Közút Nonprofit Zrt. továbbra is üzemeltetni fog 291 kilométernyi gyorsforgalmi utat, így szeptember 1-től az alábbiak szerint alakul az egyes utak üzemeltetői összetétele:
MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.:
- M1-es és M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai,
- M15,
- M25,
- M3,
- M4,
- M30,
- M35,
- M44,
- M70,
- M85 és M86 teljes területe,
- M8-as autópálya Kisapostag és Apostag közötti szakasza
Magyar Közút Nonprofit Zrt.:
- M1-M7 bevezető szakasza az M0-s határáig,
- M0,
- M2,
- M9,
- M19,
- M31,
- M43,
- M51,
- M76 és M80 teljes területe,
- M5 bevezető szakasza,
- M6 Budapest és Érd közötti szakasza,
- M60-as Pécs melletti 1 kilométeres szakasza, kaposvári elkerülő autóút
AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.:
- M5-ös autópálya a 17-es km szelvénytől
M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.:
- M6-os autópálya Érd és Dunaújváros közötti szakasza, M8-as autópálya Dunaújváros és Kisapostag közötti szakasza
M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.:
- M6-os autópálya Dunaújváros és Tolna közötti szakasza
MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.:
- M6-os autópálya Tolna és Mohács közötti szakasza, M60-as autópálya Mohács és Pécs közötti szakasza
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a nála maradó gyorsforgalmi szakaszokon túl a jövőben továbbra is 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút üzemeltetési, valamint fenntartási feladatait is ellátja a minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaiból.
A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat a jövőben is a helyi önkormányzatok kezelnek. Budapesten belül a fő- és tömegközlekedési útvonalak a fővárosi önkormányzathoz (a Budapest Közút Zrt. a fővárosi önkormányzat cége), a többi út pedig a kerületi önkormányzatokhoz tartozik ezt követően is.
A kormány 2021 nyarán döntötte el, hogy koncesszióba adja a a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét annak fejében, hogy a nyertes fejlesztéseket valósít meg a hálózaton.
A pályázatra három cég, illetve konzorcium adott be ajánlatot,
- a Themis Magántőkealap, a Konzum tőkealap, az Opus Bridge Magántőkealap, az Opus New Way Magántőkealap, a Cronus Magántőkealap, a Vesta Magántőkealap és Via Magántőkealap konzorciuma
- a dömper Kft.
- és a Strabag-Colas konzorcium.
A nyertes az első jelentkező lett, amely mögött Mészáros Lőrinc és Szíjj László gazdasági körei vannak. A G7 korábbi számítása szerint a koncesszor 35 év alatt körülbelül 5500 milliárd forint bevétellel számolhat, a fenntartás és az új utak építése pedig 3850 milliárd forintot emészt majd fel. Nagyságrendileg 30 százalékos profittal számolhat a Mészáros-Szíjj páros, ami mai áron évi 46 milliárd forint.
A 14,4 milliárd euró értékű megbízás az OpenTender kimutatása szerint a legnagyobb összegű magyar közbeszerzés 2010 óta. Sőt, Európában sem találtunk sok ilyen nagy összegű közbeszerzést: 2010 óta a magyar sztrádakoncessziónál csupán öt nagyobb értékű tenderben hirdettek nyertest az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában.
A kormány egyébként nem nagyon akarta a közbélemény orrára kötni, hogy mi alapján döntöttek az autópályák koncesszióba adásáról, az adatokat Transparency International Magyarország jogvédő szervezet perelte ki. A kormány azonban a jogerős ítélet ellenére sem adta ki addig az adatokat.
Hogy mi az a koncesszió és miért tartunk tőle, arról itt írtunk részletesen.