Tavaly január végéig mintegy hatmillió ügyfél kapta meg levélben vagy elektronikusan bankjától azt a levelet, amely öt hónap, a 2019. augusztustól december végéig tartó időszak bankköltségeit tartalmazta. Ez egy uniós irányelvnek köszönhető előírás. Az első egész éves kimutatást az idén januárban kellett kiküldeniük a bankoknak. A következő levél a következő hónapban érkezik - emlékeztetnek a portálon.
Ez a tájékoztatás bankszektor szinten egységes, így – elvileg - könnyebben össze lehet hasonlítani a költségeket. A Magyar Nemzeti bank (MNB) arra számított, hogy éppen a kimutatás teheti tudatosabbá a fogyasztókat, sőt akár többeket bankváltásra is sarkallhat. A Raiffeisen szerint nem elképzelhetetlen egy ilyen hatás, de – mint érzékeltették – nem is túl valószínű. Az OTP tapasztalatai szerint az ügyfelek jellemzően egy számlát tartanak fent a hitelintézeteknél, és főleg hitelek miatt váltanak a bankok között.
Teljesen eltérő tapasztalat is akad
A Takarékbank szakértői szerint a díjkimutatásokkal kapcsolatos visszajelzések általában érdeklődő vagy reklamáció jellegűek. Ilyen például, hogy az ügyfél nem érti, miért kapott kimutatást, van-e vele dolga. Előfordul, hogy az ügyfél nem tudja, pontosan milyen díjak szerepelnek a listában. Van, aki azt jelezte, hogy címváltozás miatt nem kapta meg a kimutatást.
Az Unicreditnél viszont úgy látják, hogy a fogyasztók valóban tudatosabbá váltak. Bár a bankváltások száma szerintük sem pörgött fel, de – tették hozzá – általánosságban az elmondható, hogy akik belevágnak, jellemzően tisztában vannak az egyes pénzintézetek díjaival.