Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója a lapnak elmondta: a törlesztőrészletek jövedelemhez viszonyított arányának (PTI-mutató) kézben tartása az ügyfelet védi, mert nem engedi, hogy a jövedelméhez képest túlságosan eladósodjon. A hitelösszeg lakásértékhez viszonyított aránya (LTV-mutató) pedig a bank érdekét szolgálja, hiszen megakadályozza, hogy az ingatlan értékéhez képest túlságosan nagy hitelt nyújtson a pénzintézet. A témával korábban már részltesen foglalkozott a Napi.hu, erről itt olvashat.
Normál gazdasági működés esetén ezek a tervezett rendelet által szabályozott mutatók állandók. Ugyanakkor attól függően, hogy a hitelezés mennyire erős, egy adott sávban mozoghat a mutatók értéke. Ha a hitelezés túl gyenge, akkor a PTI és az LTV megengedőbb, tehát átmenetileg a hosszú távú átlag felett lehet a mutató elvárt értéke, és fordítva.
A szabályozó a mutatók elvárt értékének meghatározásánál egyrészt figyelembe veszi a fogyasztók védelmét, másrészt a lakossági hitelezés erősségét. A féket "beszereljük", és akkor lépünk rá erősen, ha a hitelezés felfutása egészségtelenné, túlzottá válik - jelentette ki az ügyvezető igazgató.
Jelentős változás a jelenlegi gyakorlathoz képest, hogy a bankok nem határozhatják meg szabadon - például a számlaforgalom alapján -, hogy mit tekintenek jövedelemnek. Kizárólag a hivatalos dokumentumokkal igazolt bért, illetve az egyéb jövedelmeket vehetik figyelembe a hitelkihelyezéskor. A jegybanki rendelettervezetet nyár végéig egyeztetik az Európai Központi Bankkal, és ezután léphet életbe.
A "rossz bank" létrehozásának a vállalati hitelezés föllendítése a célja. Ebben az intézményben gyűjtenék össze a nem fizető hitelek egy részét, amelyek jelentős terhet jelentenek a bankok számára, és ezáltal akadályozzák a vállalati hitelezés felfutását, ami a gazdasági növekedésre is visszahúzó hatással van.
Az intézmény hasonlóan működhetne, mint a bajba került lakáshitelesek megsegítésére létrehozott Nemzeti Eszközkezelő. A "rossz bank" is csökkentett értéken vásárolná fel a nem fizető - vállalati - hiteleket, és ezzel nyújtana segítséget a banki portfólió tisztításához.
Az intézmény létrehozása számos kérdést vet fel, el kell dönteni, hogy ki finanszírozza ezt az intézményt, a rossz bank milyen hiteleket, esetleg ingatlanokat, milyen áron emel ki a bankok mérlegéből. A rossz bank felállításáról három-négy hónapon belül születhet meg a döntés - ismertette Nagy Márton.