Számtalan ágazatban durva visszaesést okozott a koronavírus-járvány, így a járműgyártásban és az autóipacon is. Ez kiderül többek között abból, hogy az uniós autópiacokon az első félévben 38 százalékkal csökkentek az autóeladások.

Hatalmas mínusz

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) most számszerűsítette azt is, mekkora sokkot okozott a termelésben a járvány, vagyis azt, hogy a pandémia miatt hány darab személyautó és könnyű, maximum 6 tonnás teherautó nem készült el az uniós és nagy-britanniai autógyárakban.

A végeredmény elég durva: több mint 3,6 millió autós veszteség írható a járvány számlájára, ez a teljes tavalyi mennyiség ötöde. Másként nézve: a gyártósorokról minden ötödik autó kiesett.

A kelet-közép-európai régió országai közül Magyarországnak több mint 95 ezer autóról kellett lemondani a járvány miatt. A cseh autógyártók 256 ezres, a szlovákok 184 ezres kiesést szenvedtek el.

A lengyel autóiparnak 138 ezer autóról kellett lemondani. Romániában pedig 90 ezer darabos volt a mínusz. Németországé a legnagyobb mínusz, közel 1 millióval kevesebb autó készült.

Hány jármű nem készült el a járvány miatt?
SORRENDORSZÁGVESZTESÉG A JÁRVÁNY MIATT (DARAB)
1.Németország956 090
2.Spanyolország693 768
3.Franciaország381 841
4.Egyesült Királyság311 927
5.Csehország254 657
6.Olaszország246 710
7.Szlovákia184 342
8.Lengyelország138 096
9.Magyarország95 148
10.Románia90 023
11.Svédország67 054
12.Portugália66 564
13.Belgium45 833
14.Hollandia33 998
15.Ausztria32 834
16.Finnország25 489
17.Szlovénia25 303
Forrás: Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA)

Spanyolországban majdnem 700 ezer autóval készült kevesebb. Franciaország pedig több mint 381 ezres veszteséggel zárta az első félévet.

Lehúzta a magyar GDP-t

Az európai, ezen belül a magyarországi járműgyártás drasztikus hanyatlása nagy szerepet játszott abban, hogy a magyar GDP a második negyedévben soha nem látott mértékben, majdnem 14 százalékkal csökkent éves összevetésben.

A kiábrándító GDP-eredményből 4,3 százalékpontos csökkenés írható a komplett magyar ipar számlájára. Az ágazat teljesítménye 20 százalékkal esett vissza.

Az ipar hozzáadott értékének csökkenéséhez a közútijármű-gyártás járult hozzá a legnagyobb mértékben

- írta a második negyedéves GDP-adat részleteiről a KSH.

Kevesebb ember

A magyar járműgyártásban foglalkoztatottak száma is csökkent az idei második negyedévben, ami részben a járványhatással magyarázható.

A hivatalos KSH-adatok szerint közel 166 ezer embernek adott munkát az ágazat április és június vége között. Ez az első negyedévhez képest 4 százalékos - több mint 10 ezer fős - csökkenést jelent. A múlt év utolsó negyedévéhez képest - amikor majdnem 187 ezres korábban soha nem látott rekordlétszámmal működött a szektor - 11 százalékkal, azaz 21 ezerrel mérséklődött a foglalkoztatottak száma.