A magyar vásárlók tavaly is a Tesco boltjaiban költötték a legtöbb pénzt a Trade Magazin napokban megjelentő rangsora szerint. A brit boltlánc bruttó forgalma 740 milliárd forintot tett ki, ám ez majdnem 3 százalékos csökkenést jelent. A 2018-as listához képest két helyet jött előre a Lidl, a diszkontlánc 685 milliárdos tavalyi forgalmával már a második lett, a Spar pedig megtartotta harmadik helyét. A Coop viszont a korábbi ezüstérmes pozícióból a negyedikre esett vissza.
A forgalom alapján összeállított előbbi listához képest kicsit más a boltok kedveltségi rangsora a Napi.hu számára a Pulzus Kutató által készített felmérés szerint, amelyben azt kérdezték az emberektől, hogy mostanában melyik boltlánc üzleteiben költötték a legtöbbet.
A Lidl végzett az első helyen a másodikon a Spar, a harmadikon pedig a Penny Market, a negyediken pedig a Tesco. A többiek 10 százalék alatti eredménnyel zárták a kutatást.
Mindkét lista alapján azonban látszik, hogy ötéves távlatban jelentős átalakulások történtek, például ma már sokkal kevesebb üzlet tartozik hozzájuk. A kilenc legnagyobb magyarországi boltlánc, az Aldi, az Auchan, a CBA, a Coop, a Lidl, a Penny Market, a Reál, a Spar és a Tesco - a Trade Magazin akkori összeállítása szerint - 2014-ben még több mint 11 ezer bolttal rendelkezett, tavaly viszont alig 9 ezer üzletük volt.
Az utóbbi években a diszkontok és a Spar térnyerése jellemezte a magyar kiskereskedelmi piacot, ám a plázastop miatt az általuk tervezettnél kisebb tempóban nyitották az újabb boltjaikat. A három diszkontlánc 2014 óta 89 boltot nyitott, így tavaly már összesen 549 üzletük volt. A magyar boltláncok ugyanakkor 2014-ben összesen majdnem 10 ezer üzlettel, tavaly azonban már 7753 bolttal rendelkeztek. Azaz több mint 2 ezer üzlet esett ki a hálózatukból.
A hipermarketes triónak (Auchan, Tesco, Spar) tavaly közel 800 üzlete volt, vagyis 151-gyel több, mint 2014-ben. Utóbbi emelkedés lényegében a Sparnak köszönhető, a Tesco-boltok száma ugyanis 209-ről 202-re csökkent, az Auchan mindössze 19-ről 24-re az üzletek számát, a Spar viszont 153 egységgel növelte a hálózatát, így tavaly már 572 üzlet tartozott a céghez.
Boltlánc | Boltok száma 2014 (darab) | Boltok száma 2019 (darab) | Változás 2019 és 2014 között (darab) |
Tesco | 209 | 202 | -7 |
Auchan | 19 | 24 | 5 |
Spar | 419 | 572 | 153 |
CBA | 2289 | 2018 | -271 |
Coop | 5370 | 4449 | -921 |
Reál | 2300 | 1286 | -1014 |
Aldi | 100 | 144 | 44 |
Lidl | 163 | 182 | 19 |
Penny Market | 197 | 223 | 26 |
Összesen | 11066 | 9100 | -1966 |
Forrás: Trade Magazin, Buksza-gyűjtés |
A bevételek alapján felállított sorrend is megváltozott 2014 óta. A szóban forgó kilenc boltlánc 2014-ben összesen 3589 milliárd forintos bruttó forgalmat hozott össze. Tavaly már 4735 milliárdot, vagyis öt év leforgása alatt 32 százalékkal növelték a bevételüket.
Csoportok | Bruttó forgalom 2014-ben (milliárd forint) | Bruttó forgalom 2019-ben (milliárd forint) | Változás 2019 és 2014 között (százalék) |
Hipermarkettel is rendelkező boltláncok (Auchan, Tesco, Spar) | 1515 | 1815 | 20% |
Magyar boltláncok (CBA, Coop, Reál) | 1444 | 1608 | 11% |
Diszkontláncok (Aldi, Lidl, Penny Market) | 630 | 1312 | 108% |
Forrás: Trade Magazin, Buksza-számítás |
A teljes bevételen azonban tavaly már máshogy osztoztak, mint 2014-ben. A hipermarketes hármas összesített forgalma 1515 milliárdról 1815 milliárd forintra, azaz 20 százalékkal nőtt. A magyar boltláncoké 11 százalékkal 1608 forintra emelkedett. A diszkontok viszont dupláztak: a 2014-ben még 630 milliárd forintos forgalmukat 1312 milliárdra hizlalták, ami 108 százalékos emelkedést jelent.
Csoportok | Részesedés a boltláncok teljes forgalmából 2014-ben (százalék) | Részesedés a boltláncok teljes forgalmából 2019-ben (százalék) |
Hipermarkettel is rendelkező boltláncok (Auchan, Tesco, Spar) | 42% | 38% |
Magyar boltláncok (CBA, Coop, Reál) | 40% | 34% |
Diszkontláncok (Aldi, Lidl, Penny Market) | 18% | 28% |
Forrás: Trade Magazin, Buksza-számítás |
A diszkontok térnyerése abból is jól látszik, hogy a kilenc cég tavalyi több mint 4700 milliárdos összesített forgalmának 28 százalékát adták, szemben a korábbi - 2014-es - 18 százalékkal. Az Auchan, Tesco, Spar hármas részesedése 42 százalékról 38 százalékra csökkent, a magyar boltláncoké pedig 40 százalékról 34 százalékra.