Az Origo keddi cikkében felidézték: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly nyáron írt ki pályázatot 37 villamos beszerzésére, ezek a tervek szerint az 1-es, 3-as, 19-es és 61-es vonalakon futnának. A nyertes 27 milliárd forintos ajánlattal a spanyol CAF lett, a céggel a főváros március elején kötött szerződést. Később a megállapodást módosították, így 37 helyett 47 villamos érkezik majd Budapestre. Az első járműveket 2015 őszén szállítja a cég.
A CAF pályázati anyagához szándéknyilatkozatot csatolt, amelyben a hírportál szerint az áll: ha megnyeri a tendert, a cég "kész Magyarországon (Dunakeszin) a villamosok gyártása egyes területein együttműködni". Ez a cikk szerint azt jelenti, hogy a Budapestre szánt villamosok egy részét a magyarországi üzemben szerelik össze. A villamosok tesztelését a cég szintén Dunakeszin végezné - írták.
Az Origo szerint a kormány úgy valósítaná meg a koncepciót, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő megvásárolná a Bombardier-MÁV Kft. dunakeszi telephelyét. Az erről szóló kormányhatározat előkészítés alatt áll - közölték. A 65 százalékban a kanadai Bombardier Transportation és 25 százalékban a MÁV tulajdonában lévő társaság vonatok, villamosok, metrók felújításával, javításával foglalkozik. A gyártókapacitás a jövőben alkalmas lenne például arra is, hogy felújítsák a budapesti 3-as metró szerelvényeit - olvasható a cikkben.
Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár az Origónak megerősítette, hogy "folynak tárgyalások annak érdekében, hogy az itthon használt közösségi közlekedési eszközök gyártása részben Magyarországon történjen". Az államtitkár hozzátette: ezekről a tárgyalásokról érdemben a jövő héten tud tájékoztatást adni.
"Mivel a járműipar a magyar nemzetgazdaság zászlóshajója, ezért a kormány kiemelt figyelmet fordít erre a szektorra" - idézte a hírportál Szijjártó Pétert. Az államtitkár szerint fontos, hogy az állam jelen legyen az ágazatban, ebbe a koncepcióba illeszkedik például a Rába részvényeinek korábbi visszavásárlása is.
A kormány és az érintett külföldi cégek várhatóan a jövő héten jelentik be az erről szóló megállapodást - írták a cikkben.
A múlt héten jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy a kormány több támogatást ad a villamosbeszerzési projekthez, és így tízzel több, 47 új villamos kerülhet a fővárosba.
A Fővárosi Önkormányzat villamos- és trolibeszerzési tenderét a kedvezményezett Budapesti Közlekedési Központ csak késve tudta lezárni, mert a tenderből kizárt Skoda megtámadta az eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A jogerős eredményt március 3-án hirdethették ki, emiatt néhány villamos átadása 2016-ra csúszott volna át.
A BKK akkor az MTI megkeresésére közölte, hogy ez az uniós támogatás részleges elvesztésével járt volna, ezért megállapodtak a CAF-fal arról, hogy felgyorsítják a gyártást, cserébe a BKK lehívja a tízdarabos opciót, amelynek gyártásában már magyar ipari szerepvállalás is lehet. A kormányrendelet ehhez biztosít milliárdos nagyságrendű pluszforrást, a 23 milliós többlet önrész vállalásáról pedig a Fővárosi Közgyűlés dönt.