Míg tavalyelőtt, a koronavírus-válság hazai begyűrűzésének évében 45 százalékos növekedési rekordot ért el az internetes kiskereskedelem Magyarországon, addig tavaly a magasabb bázison is további 30 százalékos bővülést mutatnak az előzetes adatok, ezzel az éves bruttó forgalom már meghaladta az 1200 milliárd forintot – mondta a Világgazdaságnak Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Magyarországon mintegy hatmillió aktív internetező van, közülük 3,9 millió egyben online vásárló is.
Várakozásai szerint ez a mutató a következő időszakban lassan lendülhet át a mostani szinten, sokkal inkább a webáruházak felkeresésének gyakoriságán múlik majd a további növekedés. Korábban egy átlagos hazai internetes vásárló évente 10-11-szer rendelt online, ez a mérőszám azonban ma már eléri a 20-at, és várhatóan tovább nő.
A világjárvány hatására a szektor 2020-ban hároméves bővülést produkált egyetlen esztendő alatt, ugyanakkor a szakértő nem számít arra, hogy belátható időn belül visszatér a pandémia előtt megszokott, 16-18 százalékos dinamika. Idén és jövőre is összejöhet a 20-25 százalékos éves növekmény, ami összefügg azzal, hogy a napi fogyasztási cikkek beszerzésének mind nagyobb hányada zajlik a virtuális térben, élen az élelmiszerrel. Ez utóbbi egyre inkább olyan hangsúlyos elemmé válik az online vásárlói kosárban, mint a műszaki és a ruházati cikkek, az ajándéktárgyak, a könyvek és a játékok.
Bár az online piacon egyértelmű a forgalombővülés, az élelmiszereknél azért még a fizikai boltok a nyerők. Legalábbis a magyar Spar igazgatója, Heiszler Gabriella szerint. A cégvezető tavaly tavasszal a Napi.hu-nak adott interjújában azt mondta:
A pandémia eredményeként 2020 egy rendhagyó év volt. A netes vásárlásoknál jelentős élénkülés következett be, ezért fejlesztettük is a szolgáltatást, vásároltunk újabb teherautókat és bővítettük a létszámot. Ugyanakkor az online napi fogyasztási cikk értékesítés műfaja még nem érte el azt a népszerűséget itthon, mint ami például az Egyesült Királyságban tapasztalható, ahol a forgalom közel negyede már ezen a csatornán bonyolódik.
Heiszler Gabriella szerint az online szegmensnek a jövőben egyre nagyobb lesz a súlya, de azt is látjuk, hogy az élelmiszer-kiskereskedelemben a fizikai, azaz a hagyományos üzletekhez képest - amire mindjárt rátérek a terjeszkedés miatt -, marginális a netes értékesítés. Azt lehet mondani, hogy szükség van rá, mert van egy réteg, aki rendszeresen vásárol online boltból, de a magyar vásárlók túlnyomó része hagyományos üzletekbe jár. A Spar ezért is folyamatosan fejleszti, bővíti a saját hálózatát.