A vásárlók körében népszerűek az elektromos autók vásárlásához 1,5 vagy akár 2,5 millió forint összegű állami hozzájárulásra kiírt pályázatok, a támogatást a vevők az állami támogatási programban regisztrált kereskedők listáján szereplő kereskedőknél érvényesíthetik.
E támogatás folyósításának azonban nyertes pályázat esetén is lehetnek buktatói, a folyósításnak ugyanis nélkülözhetetlen feltétele a támogatás formailag és tartalmilag is megfelelő számlázása. A hibás, hiányos számlázás könnyen az állami támogatás folyósításának megtagadásához vezethet, erre tekintettel elengedhetetlen a kereskedők megfelelő számlázási gyakorlatának kialakítása.
Adómentesség is járhat a villanyautóhoz
Jogszabályokban meghatározott környezetkímélő gépjárműveknél a jogalkotó mentességet biztosít az egyszeri regisztrációs adó, illetve a cégautó adó fizetési kötelezettség alól.
Figyelni kell azonban arra, hogy a két adómentesség alkalmazhatóságának köre nem egyezik meg. Míg a regisztrációs adó törvény szűkebb körben, tipikusan a tisztán elektromos autók esetén, addig a cégautó adó tágabb körben biztosít adómentességet a környezetkímélő autók kapcsán.
Egyre több a töltőállomás
A környezetkímélő, különösen az elektromos meghajtású autók terjedésére reagálva a kapcsolódó infrastruktúra is folyamatos bővül. Egyre több töltőállomás jelenik meg közterületeken, benzinkutakon, bevásárlóközpontokban vagy akár a munkáltatók parkolójában.
Ezt a növekvő piaci igények mellett az is indokolhatja, hogy az elektromos töltőállomások építésének elősegítésére a társasági adó törvény bizonyos feltételek teljesülése esetén adóalap-csökkentő tétel formájában nyújt támogatást, míg az energiahatékonysági célokat szolgáló eszközberuházás, felújítás megvalósítása és üzemeltetése esetén társaságiadó-kedvezmény igénybevételére nyílik lehetőség. Előbbi összege töltőállomásonként akár 20 millió eurónak, míg utóbbi mértéke 15 millió eurónak megfelelő forintösszegben került maximalizálásra – mondta Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának igazgatója.
A cafeteriába is bekerülhet az elektromos autó
A villanyautók népszerűségét tovább növelheti például a munkavégzés helyén, ingyenesen biztosított töltési lehetőség vagy az elektromos autók számára történő parkolóhelyek biztosítása, de a napjainkban népszerű autómegosztó szolgáltatások (carsharing) juttatása is egyre elterjedtebb a cafeteria-rendszerek keretein belül.
Az ezen belül is az elektromos autó használatának, valamint az ehhez kapcsolódó juttatások kapcsán minden esetben javasolt a társaság vagy a magánszemély esetleges adókötelezettségeinek (szja, járulék és szocho) vizsgálata.
Az is felmerülhet juttatásként, hogy a munkáltató az üzleti célokra (is) használt elektromos autó otthoni töltéséhez szeretne hozzájárulni. Ennek kapcsán további kérdésként merülhet fel például, hogy a felvett árammennyiség mely részét hasznosítja a munkavállaló üzleti célból, mennyit fordít magánhasználatra, és hogy mindezt hogyan lehet dokumentálni.
Sok még a bizonytalanság
Az elektromos autók terjedésével azonban számos kérdéssel és bizonytalansággal is találkozunk a piacon, mivel az elektromobilitási szektor jelentős növekedése viszonylag rövid időn belül történt, ezt a jogalkotás, illetve a joggyakorlat még nem tudta teljesen követni – mondta Dan Béla, a Deloitte adóosztályának szenior tanácsadója.
Így például már önmagában a töltésnek a termékként vagy szolgáltatásként való minősítése is vitatott. Márpedig szolgáltatáskénti minősítés esetén – korlátozásokkal ugyan, de – lehetőség van az áfa levonására, addig a termékként történő minősítés esetén ez kizárt. A termékkénti minősítésnek az ingyenes töltési lehetőségnél is komoly jelentősége van.