A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) ismét közbeszerzési eljárást hirdetett a 4-es metróvonal első szakaszának építéséhez kapcsolódóan a Baross tér felszíni rendezésére - derül ki a társaság közbeszerzési felhívásából. A kivitelezési munkák becsült értéke áfa nélkül 6,5 milliárd forint.
A tér rendezésére először 2010 szeptemberében írtak ki közbeszerzést, amit decemberben módosítottak. Az eljárást végül a 2011 augusztusában megjelent hirdetményében eredménytelennek nyilvánította a BKV arra hivatkozva, hogy a beérkezett öt ajánlat közül csak egy érvényes. Az akkor hatályos közbeszerzési törvény szerint ugyanis eredményteleníteni kellett a tendert, ha arra a beérkezett ajánlatok közül csak egy érvényes. Ezt azonban megelőzte - 2011 júliusában - a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) határozata, amelyben megsemmisítette a tender eredményét és egymillió forint bírságot szabott ki. A testület szerint a BKV kirívóan alacsony árajánlatot fogadott el és hirdetett ki győztesnek, a legalacsonyabb és a legmagasabb ajánlat között ugyanis közel hárommilliárd forint volt a különbség.
Másfél év alatt kell elvégezni a munkát
Az új pályázat nyertesének és partnereinek feladata lesz a Baross tér és a csatlakozó utcák út- és járdaszakaszainak bontása, a közművek, a trolibusz-felsővezeték, a közvilágítás, az elektromos és hírközlési hálózatok bontása, illetve újak építése, a villamospálya bontása, az aluljárórészek bontása és új aluljáró építése, az aluljáró bútorainak szállítása. Díszkivilágítást kell felszerelni a Keleti pályaudvar épületére és az áthelyezett Baross szoborra. A munkák része egy BKV végállomás épület létesítése a Keleti pályaudvar indulási oldalán, a 4-es metró szellőzőjének kivezetése, 2-2 személy- és teherlift szállítása és felszíni építményeinek kivitelezése, valamint egy fedett utasvárakozó építése. A tér zöldfelületét és díszburkolatát is rendezni kell.
Mindezt másfél év alatt kell elvégezni. A nyílt közbeszerzési eljárás ajánlattételi határideje május 2-án jár le, így - az eredményhirdetést követően - a munkák legkorábban a második félévben kezdődhetnek, a befejezés pedig 2013 vége lenne. A nyertes vállalkozónak általános felelősségbiztosítással kell rendelkeznie, ennek kártérítési limitje nem lehet kevesebb, mint 400 ezer euró káreseményenként.
Rosszak az eddigi kivitelezési tapasztalatok, csúsznak a vállalkozók
Az eljáráson nem lehet részekre pályázni, a munkákra csak egyben lehet ajánlatot tenni. A Baross tér felszíni rendezése a 4-es metró első szakaszának utolsó feladatai közé tartozik, ezáltal befejezési határideje a teljes projekt véghatáridejét, a metróközlekedés megkezdését befolyásolja. A határidő betartása a teljes uniós támogatás lehívása szempontjából is fontos, az esetleges késedelem a támogatás elvesztését okozhatja - áll a BKV tenderfelhívásában.
A BKV szerint ugyanis a 4-es metró építésének eddigi tapasztalatai alapján a munkák nagyobb egységekre (alagútépítés, állomások szerkezetépítése, állomások belső beépítése, vágányépítés, elektromos hálózatok) bontása is jelentős késedelmet okozott, mivel a külön-külön szerződő cégek szerződéses kötelezettségeik ellenére sem tudták megfelelően összehangolni munkájukat a sok esetben ellentétes érdekekre tekintettel. A Baross téri felszíni rendezés munkáinak részekre bontásával valószínűleg hasonló helyzet állna elő - véli a közlekedési társaság. "A munkák során a vállalkozó hibájából felmerülő esetleges közbenső késedelmeket egy generálkivitelező belső intézkedésekkel kezelné, többletköltség és határidő módosítási igény nélkül, míg a részekre bontás esetében az ajánlatkérővel külön-külön szerződő cégek az összes ilyen igényükkel az ajánlatkérőhöz (BKV) fordulnának, mely az eddigi tapasztalatok alapján többletköltségekhez és határidő kitolódásokhoz vezetne" - indokolta a részajánlattételi lehetőség kizárását a BKV.
Öten tettek ajánlatot az első közbeszerzésen
A tér rendezésére 2010-ben kiírt közbeszerzéssel kapcsolatban az egyik ajánlattevő, a Colas-Alterra Építőipari Zrt. és a Colas Út Építőipari Zrt. alkotta konzorcium kezdeményezett 2011-ben jogorvoslati eljárást a KD-nél. Az akkori eljáráson öten nyújtottak be ajánlatot: a Colas konzorciuma mellett a Stra-Masz 2011 Konzorcium (ennek tagja a Strabag-MML Kft. és a Magyar Aszfalt Kft.), a K2/D Konzorcium (Bilfinger-Berger Civil Hungária Építőipari Kft. és a Penta Általános Építőipari Kft. részvételével), a Swietelsky Magyarország Kft. és a Porr Építési Kft. Közülük a BKV 2011 áprilisában a K2/D Konzorcium, a Porr és a Swietelsky ajánlatait érvénytelenné nyilvánította, majd a májusi eredményhirdetésen a Stra-Masz konzorciumot hirdette ki győztesnek (4,197 milliárd forintos ajánlattal), a Colas ajánlatát (5,039 milliárd forinttal) pedig a második helyre sorolta.
Colas-konzorcium | 5 039,5 |
Stra-Masz 2011 Konzorcium | 4 196,9 |
K2/D Konzorcium | 7 059,1 |
Swietelsky Mo. Kft. | 5 364,7 |
Porr Építési Kft. | 6 099,4 |
Forrás: Közbeszerzési Döntőbizottság
A BKV nem tekintette a nyertes ajánlatát kirívóan alacsonynak, így indokolást sem kért ezzel kapcsolatban tőle. A KD vizsgálatában azonban megállapította, hogy a közlekedési társaságnak az ajánlatok összehasonlításakor valamennyi ajánlatot figyelembe kellett volna vennie, nem csak a két érvényesnek elfogadottat. A nyertes árajánlata 24 százalékkal volt alacsonyabb az ajánlatok átlagánál (5,544 milliárd forint) és 17 százalékkal a második helyre rangsorolt konzorcium ajánlatánál. A KD szerint ez kirívóan alacsony árajánlat, így a BKV-nak erre vonatkozóan indoklást kellett volna kérnie a Stra-Masz-tól. Mivel ezt nem tette meg, a döntőbizottság megsemmisítette a közbeszerzési eljárást lezáró döntést.
A KD a jogorvoslati eljárás során azt is megállapította, hogy a nyertes az ajánlatában több dokumentumot hiányosan nyújtott be, azokat a BKV-nak pótoltatnia kellett volna.