Az újautó-piac és a használtautó-import felfutásával együtt emelkednek a hazai gumiabroncs-eladások (személy-, kisteherautó és SUV-abroncsok), ennek volumene tavaly elérte a 2,6 millió darabot, idén pedig további 5-10 százalékos növekedés jöhet - mondta lapunknak Juhos Attila, a Hankook Tire Budapest Kft. kereskedelmi igazgatója.
Ez a szám az Europool adatbázisából származik, amelyben a fekete és szürke import, illetve egyes, magukat nem akkreditáló márkák nincsenek benne, de így is lefedi a teljes piac mintegy 85 százalékát.
Az elmúlt 10-12 évben nem csak az tudatosult a magyar lakosságban, hogy télen le kell cserélni az abroncsokat, hanem az is, hogy a biztonság érdekében érdemes többet költeni, magasabb minőségű szettet venni. A magyar piacból egyébként 46-47 százalékok hasítanak ki az úgynevezett budget abroncsok, ez az arány azonban - ha lassan is -, de csökken. A gumin azok sem spórolnak, akik egyébként nem engedhetnek meg maguknak egy új autót. Ez különösen a nyári abroncsokra igaz - mondta Juhos Attila.
Az eladások közel 50-50 százalékát a téli és a nyári, 2,5 százalékát pedig a négyévszakos gumik teszik ki. Utóbbiak piaca egyébként 50 százalékkal nőtt tavaly, de a közel 65 ezres volumen (személy- és kisteherautó) még egyelőre elenyésző.
Felzárkóztunk a nyugathoz
Abban, hogy Magyarországon lényegében ugyanannyi téli és nyári gumit adnak el, felzárkóztunk olyan országokhoz, mint Németország, Ausztria vagy Svájc. Nyugat-Európában ez nem annyira pénzkérdés, mintsem az éghajlat függvénye. Dél-Franciaországban vagy Spanyolországban érthető módon csak azok vesznek téli abroncsot, akik síelni mennek a hegyekbe - tette hozzá a szakember.
Mi a helyzet a defekttűrő abroncsokkal?
Az abroncsgyártók természetesen folyamatosan alkalmazkodnak az autóvásárlási szokások változásához. Így a SUV-ok terjedésével a nagyobb átmérőjű abroncsok iránti igény nő, de az is megfigyelhető trend, hogy egyre több gyártó dönt úgy, hogy defekttűrő abronccsal szereli a kocsiját.
Utóbbival kapcsolatban Juhos Attila elmondta, hogy fontos ismerni az abroncsok tulajdonságait, illetve azt, milyen jelzésekre kell figyelni. Ezekkel a gumikkal még azután is el lehet menni 70-80 kilométert, hogy megtörtént a baj, de ha egy régebbi autóban nincs nyomásellenőrző és a tulajdonos sem veszi észre a hibát, akkor később - pótkerék híján - már csak a tréler segíthet.
Újat vegyünk
Az "új budget vagy a használt prémium vitában" a szakember egyértelműen azok pártjára áll, akik azt javasolják, hogy új gumit vásároljunk. Egy kopott, használt abroncs esetében semmit sem tudunk annak előéletéről, nem derül ki, hogy miért cserélték le. Egy raktárban megfelelően tárolt, de nem használt abroncs minősége ugyanis az évek során sem romlik, köszönhetően az adalékanyagoknak.