A 16-35 év közötti budapesti fiatalok közel háromnegyede állítja azt, hogy rendszeresen szokott főzni. A felmérésben 71 százalék mondta azt, hogy többször is így tesz, míg 85 százalék szeretné fejleszteni a főzőtudását. Ez ellentétes a nemzetközi trendekkel, a fejlett világban egyre inkább visszaszorul az otthoni főzés, és a gyorsan elérhető fogyasztási lehetőségek dominálnak.
A kutatás alapján a fiatalok leginkább a nemzetközi ételeket szeretik, ezt követi a házias, majd a magyaros vonal, a fine dining és a gyorséttermi ételek viszont kevésbé népszerűek, harmada-negyede az érdeklődés irántuk, mint például a nemzetközi ételek iránt.
A megkérdezettek 40 százaléka, havonta 1-2 alkalommal jár étterembe, és mindössze 2 százalék az, aki egyátalán nem szokott étterembe menni. Vásárlásaikat főként a szupermarketekben és a piacon intézik: a fiatalok szívesebben járnának piacra, mint szupermarketbe és élelmiszerláncokba. A kisboltok és éjjel-nappal nyitva tartó üzletek csak 1 százalékos támogatottságot kaptak.
A kutatásban résztvevők főként zöldséget és gyümölcsöt vásárolnak, majd a tej, hús és a pékáru áll a listán, mindössze minden ötödik megkérdezett vásárol csak édességet. A megkérdezettek 10 százaléka havonta 20 ezer forint alatt vásárol élelmiszert, 30-30 százalék pedig 20-30 ezer, illetve 30-40 ezer forint között és 40 ezer forint felett költ.
A fiatalok érdeklődése a piacozás felé részben azzal magyarázható, hogy egyre egészségtudatosabban próbálnak élni, ennek alappillére, hogy jó minőségű termékeket vásároljanak. A főzés népszerűsége pedig azért javult, mert egyre többen követnek gasztroblogokat és -oldalakat az interneten.
A gasztronómiai eltolódást jelzi, hogy a Belvárosi piacon nemrég Széll Tamás is standot nyitott. Valamint az, hogy Békásmegyeren hamarosan 5 milliárdos piacberuházás indul.
A Fény utcai piacra a vásárlók általában havi 1-2 alkalommal térnek be, de a megkérdezettek 30 százaléka hetente is útba ejti. A válaszadók fontosnak tartják, hogy útba essen a piac, és széles legyen a kínálat, illetve természetesen az árak sem mellékesek. Pozitívum, ha az árusokkal közvetlen kapcsolatot tudnak kialakítani, legyen bizalmi viszony. Egy korábbi kutatás szerint a Fény utcai piacon az emberek 69 százalékának vannak bevált árusaik.