Az elmúlt időszakban számos bejelentés érkezett a Magyar Bankholding tagbankjaihoz, a Budapest Bankhoz, az MKB Bankhoz és a Takarékbankhoz arról, hogy csalók próbálnak meg hozzájutni bizalmas banki adatokhoz, visszaélve a pénzintézetek nevével.
Előfordul, hogy az adathalászok a bankszámla felfüggesztésével kapcsolatos figyelmeztetésre vagy hiányos adatokra hivatkozva kérik az ügyfeleket, hogy az általuk megadott linken jelentkezzenek be az internetbank fiókjukba, és ott adják meg az adataikat.
Az e-mailekben található internetes oldalra vezető link megtévesztésig hasonlít a bank internetbankjának hivatalos bejelentkező felületére. A jelszavak és kódok így a csalók birtokába kerülhetnek, amelyeket felhasználhatnak banki tranzakciók kezdeményezéséhez.
Erre figyeljen oda!
E-mail megkeresés esetén az alábbiakra érdemes figyelni. A bankok soha nem küldenek olyan e-mailt, amely azonnali bejelentkezésre ösztönzik az ügyfeleket vagy sürgős intézkedést követelnek! Az adathalász üzenetek tartalma gyakran nehezen értelmezhető és hiányos, nyelvezete magyartalan. A hamis levél tárgya a legtöbb esetben „Fizetési felszólítás” vagy „FONTOS”, és azonnali belépést sürget a megadott linken.
A bankok sosem kérik arra, hogy telepítsen távoli hozzáférést biztosító programot vagy alkalmazást készülékére. Az internetbankba kizárólag a bank hivatalos weboldalán és mobilos applikációján keresztül lépjen be! Mindig olvassa el, hogy az egyszer használatos kódokhoz tartozó szövegezés mire ad felhatalmazást, és hogy a kód milyen tranzakció vagy módosítás végrehajtása érdekében készült.
Ha megnyitotta az e-mailben szereplő hivatkozást és megadta az adatait, azonnal keresse fel a számlavezető bankjának ügyfélszolgálatát és függessze fel netbank jogosultságát! Emellett jellemző, hogy a csalók telefonhívásokon keresztül, magukat banki dolgozóknak kiadva próbálják meg az ügyfelek bankkártya adatait és internetes banki azonosítóit megszerezni. A kísérlet többnyire ügyfélszolgálati telefonszámokhoz hasonló hívószámokról érkezik, a csalók pedig különböző indokokkal kártékony telefonos alkalmazások és internetes programok letöltését kérik az ügyfelektől.
A Magyar Bankholding megerősíti, hogy a magyarországi bankok telefonos ügyfélszolgálatai nem végeznek egymás között hívás-átkapcsolást. A bankok – így sem a Budapest Bank, sem az MKB Bank, sem pedig a Takarékbank – semmilyen esetben, semmilyen csatornán (sem e-mailben, sem SMS-ben, sem telefonon) nem kéri az ügyfeleit arra, hogy adják meg a bankkártyájuk összes adatát, internetes banki jelszavukat, valamint soha nem kérik ügyfeleiktől a távoli elérést biztosító programok telepítését!