A hitelbiztosító Fizetési Szokások Barométerének legfrissebb kelet-közép-európai kiadása szerint míg a 2013-ban a visegrádi országok közül a magyar vállalkozások alkalmazták leginkább a halasztott fizetés módszerét, addig a 2014-es felmérés alapján a 49,2 százalékos magyar adat messze elmarad Csehország 65,8 százalékos, illetve Szlovákia 53,4 százalékos arányától, egyedül a lengyel vállalkozások nevezhetőek óvatosabbnak a maguk 42,5 százalékos halasztott fizetési rátájával.
A magyar cégek hozzáállásában megjelenő fordulatot jól mutatja, hogy a 2013-as beszámoló szerint a teljes magyar külkereskedelmi és hazai céges értékesítés átlagosan 80,8 százaléka, illetve 73,6 százaléka bonyolódott halasztott fizetéssel - áll a közleményben.
Átlag 25 nap alatt fizetnek
Javult a magyar cégek fizetési morálja, a határidőre ki nem fizetett számlák aránya Magyarországon a legalacsonyabb a régióban, mintegy 25 százalék. Ezzel szemben az átlag Kelet-Európában 31,9 százalék, Nyugat-Európában pedig 37,6 százalék a felmérés szerint.
A fizetés ütemezése tekintetében azonban kiderült: a vállalati ügyfelek Magyarországon átlagosan 28 napos késedelemmel egyenlítették ki lejárt határidejű számláikat, míg Kelet- és Nyugat-Európa átlaga csak 23 nap.
Míg az elmúlt években a magyar vállalkozások szinte bárkinek odaadták hitelbe terméküket vagy szolgáltatásukat, most már sokkal körültekintőbben járnak el - mutatott rá a közleményben Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója, hozzátéve: ennek hátterében az áll, hogy a cégek óvatosabbak a körbetartozások és késedelmes fizetések miatti csődök és a fizetésképtelenségi eljárások nagy száma miatt.
A magyar válaszadók többsége szerint az ügyfelek késedelmes fizetésének oka évek óta a pénzhiány, a belföldi ügyfelek esetében ez 60, a külföldieknél 33 százalékban jellemző.
Az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló legújabb felmérésében Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia több mint 800 cégének vállalatközi fizetési tapasztalatait gyűjtötte össze 2014 első három hónapjában.
Követeléskezelés konferencia 2014 szeptember
Megnövekedtek cége kintlévőségei? A követeléskezelés újdonságai, gyakorlati tapasztalatok a szeptember 25-ei konferencián!