Tavaly év végéig 8 helyszínen nyitottunk kereskedőházat, ám a terjeszkedés nem áll le, hiszen az idén újabb központok létesítését tervezzük - jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Kerekes György, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója (képünkön). A célországok között ott találjuk Ukrajnát, Grúziát, Kuvaitot, Algériát, Brazíliát, Ghánát, Vietnamot éppúgy, mint Szingapúrt.
A végső cél az, hogy 2018-ra a jelenlegi 22,5 százalék helyett a magyar export legalább 33 százaléka jusson el az EU-n kívülre. Azon is változtatnának, hogy jelenleg a magyar export 80 százalékát a multinacionális cégek hozzák, mindössze 20 százalék a kkv-k aránya, melyből ráadásul nem is mind magyar tulajdonú vállalat. Márpedig a cél az, hogy a haszon Magyarországon maradjon - mondta Kerekes.
Véleménye szerint nem elég csak pénzt pumpálni a kiscégekbe, mivel a legnagyobb probléma nem ez, hanem a menedzsment-ismeretek hiánya, hiszen hiába van egy jó termék, ha nincs meg az a kapcsolatrendszer, amivel érdemben tudnának exportálni. Ha létre is jön egy kapcsolat, akkor sokszor problémát okoz magának az árajánlatnak a megírása, vagy akár a termék utaztatása - vélte az MNKH vezérigazgatója, aki szerint éppen ezen problémák megoldása érdekében jött létre a szervezet, mondván itt minden szolgáltatás egy helyen elérhető, így többek közt képzéssel, oktatással, piaci információk átadásával vagy éppen infrastruktúra építéssel is foglalkoznak. Jelenleg mintegy 3000 cég az, aki képes stabilan exportálni, ám mivel mindig jönnek létre jó cégek, így ez a szám a jövőben növekedhet - mondta Kerekes.
A célok elérése érdekében a Magyar Nemzeti Kereskedőház egy export-tanácsadási roadshow-t is indít a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával karöltve, ahol a cégek első kézből tájékozódhatnak a lehetőségekről, a külpiacokról. Az eseményeken kis szerep jut majd az elméleti oktatásra, inkább a személyes konzultációra helyeznék a hangsúlyt, hogy minél több exportképes vállalatok találjanak.
Ide kapcsolódik, hogy a MNKH októberben elindította az exportképes cégeket tömörítő Partner programját, amelyhez eddig már több százan csatlakoztak - mondta Kerekes, aki szerint a jelentkezőket főképp az élelmiszeripar, mezőgazdaság, vegyipar, környezetipar, egészségipar, gépipar, illetve az IT-ágazatokból várják. A szakember szerint az eddigi tapasztalataik szerint nagy kereslet van a jó minőségű élelmiszerek, a kozmetikumok és luxuscikkek, valamint a mérnöki szolgáltatások iránt, de mint mondta számos másik termék és szolgáltatás is értékesíthető.
A szervezet reményei szerint idén mint 400 millió euró értékű üzletben vesz részt az MNKH, amiben mintegy 800-1000 magyar cég vehet részt. Jelenleg Kerekes szavai szerint mintegy 100 milliárd forintnyi exportlehetőség kapujában vannak a cégek, a következő fél évben ennek fele realizálódhat. A vezérigazgató elmondta azt is, hogy mivel a kereskedőház ügynökként bonyolít ügyleteket, ezért ügynöki díjért dolgozik, ám ennek mértéke egyszámjegyű. A cél, hogy a harmadik év végére legyen nyereséges a szervezet.