A GreenGo Budapest máig egyetlen tisztán elektromos e-carsharing szolgáltatójaként indult 2016-ban. A szolgáltatást bárki igénybe veheti – már aki rendelkezik jogosítvánnyal – egy applikáció segítségével, ami mutatja, hogy hol találja a legközelebb eső autót, illetve annak töltöttségi szintjét és hatótávolságát is ellenőrizheti. A cég beszámolója szerint nagy az érdeklődés, a felhasználók száma dinamikusan, 2022-ről a 2023-as évre 20 százalékkal nőtt. Nem ritka az sem, hogy kisvállalkozások cégautóként használják a GreenGot, ugyanis Budapest-szerte 500 elektromos autó áll a rendelkezésükre, nincsenek fix költségek, használat alapú az árazás, így a kiadások könnyen tervezhetőek, valamint nincs évekre szóló elköteleződés sem. A vállalkozásoknak több helyzetre megoldást jelenthet a szolgáltatás: a kis autók mindennapi ügyintézéshez, a nagy hatótávú modellek egész napos utazásokhoz, dobozos autók pedig áruszállításhoz.
„A cégautóadó és egy parkolóhely bérlése önmagában közel havi 100 ezer forintos költséggel jár, de ekkor még el sem mozdult a jármű, nem volt időszakos szervizen, nem tankoltuk meg és nem költöttünk gumiszettre vagy fékekre sem” – nyilatkozta az Economxnak Sipos Zoltán marketingstratéga, a Kreatív Kontroll tartalommarketing-ügynökség ügyvezetője arra a kérdésre válaszolva, hogy a magas benzinár vagy a dráguló parkolás miképpen hat a cége mindennapjaira. Mint elmondta, a saját autó alternatíva a vidéki, akár többnapos utak esetében, míg taxit használnak a sietős utaknál, viszont a körúton a villamos a gyorsabb megoldás.
A carsharing része ennek a közlekedési mixnek rugalmassága és költséghatékonysága miatt a legnagyobb szeletét tudja elvinni a fővároson belüli ügyfélutaknak
– mondta. Hozzátette, hogy a szolgáltatást céges szinten a teljes város területén, sőt az agglomerációban is napi szinten használják.
A Kreatív Kontroll az összes carsharing szolgáltatónál szerződött partner, de az ügyfélszolgálat rugalmassága, az autók állapota és a szolgáltatás költségszerkezete miatt az elsődleges választásuk a GreenGo-ra esett. „A cégautónk futása után faültetéssel váltjuk meg a szén-dioxid-terhelést, de ettől még greenwashing lenne azt mondani, hogy a fenntarthatóság a döntésünk mögött a fő ok, gazdaságilag is észszerű a zöld alternatívát igénybe venni” – mondta Sipos Zoltán.
Nem kis összeget lehet megtakarítani az autómegosztással
A Kreatív Kontroll tapasztalatai szerint a vállalatok szemszögéből pénzügyileg megéri kihasználni a carsharing lehetőségeit. A cég 2023-ban a cégautóval kapcsolatos költségei 4,8 millió forintot tettek ki, a taxiköltségek 1 milliót, a carsharing körülbelül 1,2 milliót. Ez az összeg autómegosztás helyett cégautós és taxiköltségekben körülbelül 3–3,5 milliós többletköltést jelentett volna.
„A közösségi autómegosztás a havi 150 ezer forint környéki taxiköltségünket pár tízezerre mérsékelte, valamint a cégautónk használatát heti egy-két napra fogta vissza. Ezek jelentős megtakarítást jelentenek” – mondta a Kreatív Kontroll tartalommarketing-ügynökség ügyvezetője
A GreenGo közölte, hogy az áram ára stabilizálódik, de így is többszöröse a 2 évvel ezelőttinek. Úgy látják, hogy a budapesti carsharing piacon nem az a meghatározó az árazásnál, hogy egy autó elektromos, vagy benzines-e, hanem hogy milyen kategóriájú. Azonos kategóriájú elektromos és benzines autó percdíjai között nincs érdemi különbség.
A vállalkozóknak fontos szempont az időhatékonyság
A felhasználók változatos élethelyzetekben, napszakokban bérlik ki az autókat, de intenzívebb a használat a reggeli és a délutáni órákban jellemző. A felhasználók többsége 35 éven aluli, de a legdinamikusabban a 25 éven aluli korosztály növekszik. Ugyanakkor az idősebbek is jelen vannak, a 65 év felettiek is előszeretettel használják a carsharing szolgáltatást.
„Úgy látom, hogy tájékozottak minden korosztályban a fővárosban élők, hogy létezik ilyen szolgáltatás, így húsz és ötven év között szerintem ismert közlekedési alternatíva” – mondta Sipos Zoltán, aki szerint a különbség a célokban lehet: egy fiatal talán nem használja napi szinten a munkába járáshoz, nála a hétvégi kirándulásokra vagy esti szórakozási helyre eljutáshoz éri meg beülni, viszont vállalkozóként az időhatékonysága miatt a szabadidős edzésektől az üzleti találkozókig jól betervezhető üzleti költség, ezért a menedzsereknek is jól használható.
Fenntarthatóság a fő szempontok között
A fiatalok körében növekvő tendencia figyelhető meg a környezettudatos közlekedési módok iránti igény tekintetében, beleértve az autómegosztást is. Az okostelefonok és a digitális technológiák elterjedése hozzájárul az autómegosztó szolgáltatások népszerűségéhez, mivel ezek a platformok könnyen hozzáférhetők és ismerősek a korosztály számára.
Az autómegosztás előnyei között szerepel a költséghatékonyság is, hiszen az autó birtoklása és fenntartása jelentős anyagi terhet róhat a fiatalokra, akik jellemzően nem terveznek ekkora kiadásokkal, és nincs is rá keretük.
Az autómegosztó szolgáltatások rugalmassága és kényelme vonzó alternatívát nyújt a közösségi közlekedés mellett, plusz pont az is, hogy ez nem igényel elköteleződést, hosszú távú döntést a részükről, azaz megfelel az adott helyzetben az adott igénynek. A korosztályban nagyobb arányban találhatók azok, akik előnyben részesítik a fenntartható és zöld közlekedési megoldásokat, mert komolyan veszik a globális kihívásokat.
A fejlesztéseknek még messze sincs vége
Mindeközben a GreenGo folyamatosan fejleszti a szolgáltatást, beleértve az elérhető autók számát és a szolgáltatáshoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztését is. Idén a flotta növelésén és színesítésén túl három, ügyfeleik számára is elérhető töltőt létesítenek, így egyre többeknek lesz lehetősége díjmentesen tölteni, vagy dedikált parkolóhelyen bérlést zárni.
A GreenGo egyébként augusztus 1-től eltörölte a minimum 1 éves jogosítvány követelményét – ezzel egyedülálló a magyar carsharing piacon.
A cikk az Economx és a GreenGo tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.